träna för att bli gammal

25 januari idag. Blir påmind på facebook om att vänner och bekanta fyller år idag, lustigt faktiskt att två stycken fyller 40. Den viktigaste födelsedagen behöver jag inte läsa om på facebook, för den är min mammas. Den 25e är hennes dag. Det blir inte så mycket firande när jag är här och hon är där, men jag hoppas att hon och pappa gör något trevligt tillsammans ikväll.

Mamma har alltid rört mycket på sig, allt från yoga (fick jag veta för några år sen …) när hon var yngre, till gymnastik och olika sorters dans. Vi ledde barngymnastik tillsammans när jag var i tonåren, vi åkte på tränarläger och hoppade trampett, hon skuttade runt i röda velourbyxor på leriga bänkar i hällregn på nån gymnastikfest på 70-talet. Hon har aldrig fastnat för löpning, men skidåkningen (utför) har alltid funnits där. Fortfarande åker både hon och pappa utför, vilket jag tycker är kanon. Ett bråkigt knä satte stopp för några år sen, men när operationen planerades gick mamma på gym för att stärka benmuskler och ligament och fick utlåtandet ”topptrim” när det gamla knät kasserades och ett Knä 2.1 sattes in. Nu skidas det igen. Förstås. Hon går på Zumba (det klarar ju inte jag av) och varje dag promeneras det minst en timme. Nu fick de en hemgjord TRX av mig i julklapp, så jag hoppas pappa delar med sig av sin Youtube-kunskap och visar lite övningar för mamma.

Med det här vill jag säga att träning är ålderslös. Jag gillar uttrycket ”man tränar inte för att bli ung, man tränar för att bli gammal”. För det stämmer. I alla åldrar – det gäller bara att hitta den aktivitet som passar bäst. Jag tror faktiskt att båda mina föräldrar är i bättre form idag än för 5 år sen, de har tid att investera i sin hälsa och de är intresserade och nyfikna på att testa nya saker. Nästa mål är att vandra en bit på Santiago de Compostela och jag hoppas det blir av till hösten. Då behöver man ha gjort sina knäböj, ätit ordentligt och gått sina promenader – heja er!

Så. Till mamma på födelsedagen. Jag sitter här och du är där, men jag tänker på dig hela dan. Hoppas att det blir en riktigt fin födelsedag, med frisk luft och en rolig kväll. Grattis!!!

images-91

Kommentera

