Månad: november 2012

snäll mot kroppen

Jag är över 40. Det märker jag, för kroppen känns. Jag tränar för att må bra och för att orka – ibland mer och ibland mindre – men för mig är det inget alternativ att inte motionera, jag mår inte bra utan frisk luft och regelbunden träning. Däremot märks det att kroppen åldras, den protesterar och gör sig påmind. Det värker lite här och där, det spänner och drar, benen känns tunga och det går inte att sitta på knä mer än 20 sekunder i sträck. Det är inte så många löprundor som görs på lätta fötter (hm, mina fötter har nog aldrig varit sådär fjädrande …) och det krävs övertalning inför varje träningspass. Men sålänge glädjen under och efter träning är så stor och sålänge jag märker att kroppen svarar på träningen så fortsätter jag. Man kan fortfarande bygga upp muskler även om man passerat fyrtio. Man kan bygga en hel del annat också, men det blundar jag för. Man kan nog bli snabbare också, även om just jag tycks ha väldigt svårt för just den saken.

Men, träningen får inte bli ett tvång och den får inte göra ont. Man har en kropp och den ska man vårda. Jag vilar när jag är trött och jag vilar när det gör ont någonstans. Åtminstone försöker jag och jag har blivit bättre! Igår vilade jag efter 4 dagars sträck-träning. Idag joggar jag i dagsljus och förhoppningsvis gör jag lite yoga ikväll. Imorgon vilar jag kanske, eller så blir det en löptur. Vi får se hur kroppen vill.

Det är snart dags för julkalender. Min plan är att träna något varje dag och där ingår rehab och yoga – som vårdar kroppen. Viktigt.

 

 

 

Annonser

november säger hejdå

… med ruskväder både i Sverige och Finland. Här snöar det nu, men liksom vertikalsnöande, inte några fina lappvantar precis. I Stockholm är det riktigt pannbensbyggarväder, som någon sa. Det konstiga är att man får en extra skjuts i sin träning när vädret är såhär hemskt. När man väl övertalat sig själv, klätt på sig sina skyddslager och gett sig ut och blivit lite varm så mår man så extra bra! Man övervann inte bara latmasken, man vann också över bekvämlighetsmasken – den som helst vill springa i 15 grader, solnedgång och vindstilla. Det är nåt visst med att bekämpa vädret och sen ÄR det faktiskt oftast värre att sitta inne och titta ut än att verkligen klä sig ordentligt och go do it! Känslan efteråt är suverän.

Så hörni, man ångrar aldrig den träning som blev av. Om er bekvämlighetsmask är alldeles för enveten så stanna inne, kör ett riktigt härligt pass med muskler och musik inomhus. Det är också bra! Även om frisk luft i alla temperaturer och former är ännu bättre för kroppen.

 

isch eller yessss??!!

adventskalender på studs

Det blir en adventskalender här i år! Jag hade funderat lite på det redan för en tid sedan och så såg jag att Sara la upp grunden för en kalender i fb-gruppen ”Vägen till toppform”. Bra när man tänker lika, men Sara hann absolut först. Inget som hindrar att det finns en adventskalender här också, eller hur!

På Studs kalender går ut på att göra december till en riktig må-bra månad. Det gör vi såhär, tillsammans:

  • Ett träningstips per dag, på samma vis som Sara gör.
  • Adventsutlottningar – premiär hos mig och det allra bästaste är att min blogg är så pyttig att vinstchansen blir ENORM!! haha! Å, det finns några riktigt fina saker som jag fått att lotta ut. Missa inte det!
  • Klara-julen-med-förståndet-i-behåll tips: Mina favoritrecept, kanske lite julklappstips, ett och annat rim. Lite sånt.

Vi börjar 1.12. Känns som ett bra startdatum för en adventskalender. Men, ni får ett bonustips här i slutet av november. Om man har en egen adventskalender till barnen, en såndär som ska fyllas med grunk under 24 dagar, så är man förmodligen rätt så uppgiven och slut i huvet just nu. Man vill inte hänga godis i 24 luckor, man vill inte köpa 24 olika leksaker som ingen ändå leker med och man har inte 24 andra fiffiga idéer. Såhär gör jag i år:

Jag tänker skriva ner 24 olika sorters träning och övningar som hela familjen kan göra tillsammans. Kanske ”10 min jogg”, ”20 upphopp”, ”10 varv runt huset” och sånt. Lapparna fäster jag sen i kalendern och på vissa dagar finns även en liten skumtomte eller en rolig historia eller en gåta eller presentkort på en stunds ryggkillande. Såna saker. Mindre konsumtion, mer tid tillsammans och framförallt en piggare december!!

förra årets hemmabygge plockas fram i år igen. Små tändsticksaskar rymmer gåtor, historier, träningsuppgifter!

avrunda

Sista veckan i november. De flesta pratar om december, advent, julpynt och glöggmys. Vi har inte öppnat glöggen ännu och några julstjärnor hänger inte i fönstren – de kommer upp dan före första advent hos oss.

Dags att avrunda den här hösten, för det lovas snö mot slutet av veckan. Då räknas det som vinter. Jag kommer att göra lite förändringar på bloggen efter nyår hade jag tänkt, men planerna är ännu under utformning och vi får väl se vad det blir.

Liten sammanfattning, då.

Enligt Funbeat har jag tränat såhär. Det inkluderade 3 veckors nästan-löpvila, 5 dagars halvförkylning och ett par veckor med mycket modest löpmängd efter löpvilan. Snitthastigheten ser väldigt ledsam ut, men det är faktiskt för att alla Tuffa Tisdags-pass ligger med och då låter jag klockan gå. Helt ointressant egentligen, den här hösten struntar jag i farten, har inte ens använt pulsbältet.

Totalt tid: 5104 min / 3d 13:04:29
Total sträcka: 528,9 km
Antal träningspass: 77
Antal dagar med träning: 64 (53,3% av 120 dagar)
Snitt sträcka per vecka: 30,85 km (baserat på ca 17,1 passerade veckor)
Snitthastighet: 8,13 km/h
7:23 min/km

Jag har varit ganska frisk såhär som på den där halvförkylningen som irriterat, mitt ben har blivit bättre men jag är fortfarande gruvligt stel i kroppen. Har inte yogat så mycket som jag borde, men jag har tränat mer styrka än tidigare, om än bara korta pass.

Jag har ätit som en häst. Mycket bra mat, mycket grönsaker men även alldeles för mycket av det där andra som jag borde undvika. Kraften har inte riktigt funnits där för att undvika eländet, även om jag gjort några halvhjärtade försök. Kroppen har ändrats jämfört med förra hösten, jag väger mer men är starkare. Något extrakilo är oönskat, något kan få stanna i form av muskler. Inte för att jag vet så noga, jag undviker vågen.

Jag har gått några gånger på massage men jag borde unna mig det oftare. Om man aldrig går på ansiktsbehandlingar och spa, om man inte har salongsnaglar och om man varannan gång färgar sitt gråa hår hemma så borde man veta bättre än att snåla på massage. Ringer och bokar in nästa tid NU. (Måste visst ringa frissan också …)

Jag har shoppat 0 löpskor, 1 underbart Casall-linne, 1 Casall-bh (love, love), 1 ny vinterlöpjacka från Salomon – helt magiskt bra, 1 Arc´teryx Eon merinounderställströja, dito Rho merinolångkalsonger, dito tunn fleece. Allt på superrea. Allt ska användas (utom kanske linnet då) under många härliga vinterturer och när jag åker skidor. Bra grejer gör träningen roligare. Så är det bara.

Jag har rensat ut gamla träningskläder och gamla kläder och imorgon lämnas alla säckar till insamling för Karelen. Vi gör det varje år, vinter och sommar och det är det bästa sättet att hålla ordning i skåpen. Små och stora kläder, allt från pojkkalsonger till vuxenskor. Allt behövs.

En rätt så bra höst. Om man bortser från mängden regn.

Ha en bra måndag, hörni.

 

en lagom helg

Igår samlade jag ihop 21 km på en långtur – i dagsljus! Tiden bara tickade iväg, det är så mycket enklare att springa i sällskap. Det gick inte fort, det var inte alldeles lätt de sista 5 kilometrarna, och kroppen kändes alls inte smidig igår eftermiddag – men jag gjorde det. Bra för huvudet.

Idag springer Running Finland lagom, långt eller jättelångt just precis nu, men mina ben tycker inte att det är en bra idé med ännu ett långpass. Istället bokade jag precis in mig och mannen på hot yoga ikväll och jag tänker springa dit, så blir det dubbelt upp. Perfekt avslutning på en bra helg.

Idag tänker jag på de som verkligen använder både knopp och kropp när de springer – som MarathonMia som det senaste dygnet sprungit 24timmars i Palermo. Jag såg att hon ledsamt nog hade brutit loppet efter 300 (!) varv på den 423 m långa banan, men det förtar på inget sätt den otroliga insatsen. Föreställ er det, en rundbana där man med jämna mellanrum får byta varv och där målsättningen låg på 400 varv. Jamen, Fyra Hundra Varv. Nånstans efter 4 varv skulle jag braka ihop och ifrågasätta vad jag höll på med. Jag är imponerad och inte minst intresserad – HUR talar man sig själv igenom ett dygn av löpande? På bana?

Styrkekramar till dig, Mia – världens bästa är du. Oavsett.

 

 

fördelar

Det blev disco. Lite tvekande till en början men vi slog till med en danstävling och plötsligt var det inga problem, inte ens att bjuda upp till tryckare. Eller ”slovare” som det kallas här. Föräldrarna köade utanför dörren för att få hem sina discokids och till slut tumlade de ut, svettiga och glada. Tokdansande nioåringar genererar rätt mycket energi – hoppas lite av det sitter kvar i väggarna nu. Fördel #1

Om man har disco hemma blir golvet fullt av popcorn och en och annan utspilld dricka. Eftersom man redan har burit bort mattor och bord och stolar för att det ska bli dansgolv så kan man lika gärna fixa julstädningen på samma gång som man letar popcorn. Nu har vi julrent golv åtminstone i vardagsrummet och mattan kan läggas tillbaka. Fördel #2

Ett rum julstädat innebär tid för långjogg snart. Frukosten avklarad och dagen planerad. Fördel #3

Handbollsmorsa, fortsatt julstäd och förhoppningsvis något riktigt gott att äta blir dagens program. Yllefilten har bytts ut mot en ganska klar himmel, solen står lågt, det är +5 grader och vinterkänsla.

såhär, disco hemma.

yllefilt

Jag stod och rullade chokladbollar kl 8 imorse, till discokidsen. Tittade ut genom fönstret på en grå yllefilt. Tänkte på alla dem som sitter helt ensamma och måste genomlida den här årstiden. Inte kul. Blev så glad att jag har barn som bråkar och en katt som bara sover och en man som lämnar hockeyutrustningen i förrådet för att den stinker så.

Det här med en kvart om dagen har inte gått så bra, hörni. Jag har motionerat, sprungit och haft Tuffa Tisdagar men inte har det blivit en kvarts styrketräning om dagen. Man är inte nån förebild, precis. Men, man ska inte göra det för att man måste, man borde göra det för att det är bra och för att det behövs. Nya tag.

Såg också att Runner´s World (internationella utgåvan) hade lagt upp en utmaning att springa 1 mile/dag från och med igår som var Thanksgiving, fram till 22.12. Det är 1.6 kilometer om dagen. Verkar förvisso lite kort för att byta om, nästan … men bättre än inget! Jag sprang ju igår, så jag är så att säga med på banan så långt. Kanske man borde ta en liten streak före alla ärenden idag?

Ser fram emot långjogg i helgen och även lite god mat. Julstädningen ska påbörjas, det ska kollas om adventsstjärnorna är i vettigt skick (de behöver nog uppdateras efter 10 år här) och utebelysningen ska kopplas.

Sådär. Då var det fredag. Yllefiltsfredag med discotwist.

ett vackrare yllefiltsväder från en tidig sommarmorgon på landet