rörigt

Vintern är sitt allra vackraste. Vaknar till vita grenar, mörkblå himmel. Lite känningar i benet igår (ischiasen – man får inte slarva med sina rehabövningar) så det blev ingen jogg då. Men idag, då tänker jag få dagsljus och en lätt jogg innan jag beger mig till Sprout-lektionen. Tänk om jag skulle få in lite styrketräning ikväll också, när pojkarna är på träningar? Vore strålande.

Tack för alla kommentarer på mina hungerproblem. Många bra tips. Det hela bottnar nog tyvärr i en rädsla att äta för mycket, dvs få för mycket energi, vilket jag vet är riktigt dumt tänkt. Det slutar nämligen alltid med att jag ändå överkonsumerar energi, fast fel saker vid fel tidpunkt – och så fortsätter jag vara hungrig. Får bli en ändring på det. Nu. Idag blir det alltså en bra lunch efter min jogg. Med lite kolhydrater, i form av mat, inte i form av choklad.

Igår pratade vi mellanmål  på Sprout och till min stora förvåning blev tonfiskröran en favorit. Jag trodde inte att den skulle funka så bra men jag ville gärna testa – och återigen överraskade barnen mig. De fick själv krydda och fundera, jag har ingen bild på den men ni får föreställa er. Gott blev det iallafall!

Tonfiskröra a la Sprout

  • 1 burk tonfisk i vatten (eller olja om man föredrar det)
  • 1-2 dl keso (kesella/kvarg funkar också, ger slätare konsistens)
  • 2-3 msk bra majonnäs, hemlagad eller Hellmans. Den har minst tillsatser av de vanliga färdigköpta.
  • 1/2 rivet äpple
  • 1/4 finhackad rödlök
  • 1 tsk senap
  • örtkryddor
  • en gnutta salt

Låt tonfisken rinna av, mosa den lite med gaffeln och blanda med det andra. Passar väldigt bra på rågbröd, till en sallad, till pasta (fastän den är kall), i en omelettrulle, i en tortilla, till couscous. Mångsidig!!

Nu. Jogg.

One comment

Kommentera

