uppför

Rullar upp skins ur påsen, fäster dem under skidorna. Ställer in pjäxorna på gå-läge, justerar bindningarna och börjar gå uppför, längst ut i kanten av pisten. Glaciären utanför är förrädisk, den rör ständigt på sig och det bildas nya sprickor. Man luras så lätt när det ligger ett tjockt snötäcke över, men nu när snöläget är minimalt så ser man hur glaciären egentligen ser ut och jag skulle inte vilja ge mig ut på den utan sakkunnig guide.

Snön är hård och isig, stavarna får inte riktigt fäste men efter en stund får man in en jämn lunk. Bindningarna håller foten horisontell och hela kroppen får jobba ordentligt. När det blir brantare orkar jag 20-30 steg, sen blir det kort uppehåll för att få ner pulsen. Tittar ner och ser en lång svans med kvicka löpare – för det är just det de är – komma upp mot mig. De har superlätt utrustning, minimala bindingar och pjäxor som väger 1/3 av mina. Jag frågar några av dem väl uppe på toppen – de har vandrat uppför från dalen med kängor, när snön börjar på 2500 m så bytte de till sina lätta skidor och fortsatte springa uppför. 2h 20 minuter, 1500 höjdmeter. Jag klarar kanske 400 höjdmeter på en timme om jag inte stannar och tittar på skidåkarna …

Två dagar har jag gått uppför, dryga 2 timmar per dag. Idag är kroppen trött och lite seg, höjden märks och jag dricker nog för lite vatten. Det blir paus idag, en kort morgonjogg och sen upp i backen för att kika på sonens träningar. Här är fullt med grupper från hela världen, inklusive eliten som tränar på egna banor. Fartdräkter, skydd och sylvassa skidkanter. Lårmuskler, fart och isiga banor. Ingen sport för den fega – inte konstigt att jag är en medioker skidåkare …

20141019_081128

20141019_092912

20141019_102430

20141019_102737

One comment

Kommentera

