Månad: december 2013

träningsrim

Någonting måste vara jättefel, för här sitter jag ganska ostressad. Nä, paketen är inte inslagna ännu men det tänkte jag ändra på rätt snart. Skinkan står i ugnen och löpskorna står oanvända sen en längre tid i hallen. Flunsan håller i sig, räknar in en vecka nu. Vaknade inatt av grymt halsont, fick ställa in dagens träning och tyckte lite synd om mig själv. Har förmodligen halsfluss men tänker definitivt inte äta antibiotika. Det fick jag nog av förra året, tycker att den hästkuren borde räcka för några årtionden framöver.

Det bästa med uppesittarkvällen eller lillejulafton är ju faktiskt att man lagar julskinka, äter den med hemlagat potatismos och god senap. För det gör man. Har jag gjort i 40 år och det tänker jag fortsätta med sålänge jag är hemmavid iallafall. Det intressanta är att man aldrig vet när skinkan är klar, den brukar leva sitt eget liv där i ugnen.

Medan man väntar på den kan man ju dricka glögg för halsens skull och rimma lite. Lite hjälp på traven? Lite nödrim till er!

Kompressionstights

  • Tight som en strumpa, runt både ben och rumpa. Du kan skumpa bäst du vill, allting sitter fullständigt still.

Vätskeryggsäck

  • Med påse på ryggen blir du en trygg en. Ingen risk att tungan torkar fast när du har slang av plast.

Minimalistisk löparsko

  • Som en nisse tassar fram på tå, kan du ta ett steg – eller kanske två. Sen får du vila en dag eller så.

 

God Jul till er allihop – jag önskar er en riktigt skön, slappig och vänlig helg tillsammans!

 

en tjuga i handen

… är bättre än en i foten. Klokt sagt.

Idag har jag halsont och minns hur jag mådde för exakt ett år sen. Då låg jag på sjukhuset med rosfeber. Mådde alltså inte helt hundra. Kroppen minns tydligen genom att bli flunsig och halsontig igen, precis ett år senare. Den här gången tänker jag inte hamna på sjukan, dock.

Istället så ger jag er lucka 20. Bakom den finns lite av det gröna som jag tänker ha på julbordet i år, för nu är jag trött på grönsaksfattig mat under julhelgen.

  • Grönkålssallad – med en riktigt god olivolja, valnötter och granatäpple. Kanske lite ädelost, kanske inte.
  • Lättkokta morötter med apelsin – bara vänd mkt lättkokta morötter i lite färskpressad apelsin, en pyttemängd honung och salt.
  • Färsk spenat med andra gröna blad. Bara sådär faktiskt. Sjukt gott, behövs inget annat. Förutom lite edamamebönor då, kanske. Just det.
  • Mer granatäpple – och citrusfrukt i massor.

I morse tränade vi i totalmörker, regn och blåst. Det var … uppfriskande. Jag tvingade mig själv att hållas i stillhet och fick istället de andra att jobba rejält. Det är supersvårt att veta hur jobbigt det är för andra när man inte själv gör samma övningar. De blev nog lite trötta idag …

 

 

sjutton också

En vecka till julafton och jag borde nog spackla en vägg eller två. Julen blir lite annorlunda i år, vi firar i ett halvfärdigt hus med granen på betonggolvet och med ofixade väggar. Lite förlängningssladdar här och där och tillfälliga ytterdörrar. Men det går det med, tomten hittar säkert hit ändå.

Jag har fått höstens förkylning den här veckan så den där löpningen är fortfarande på hälft. Det var inte riktigt så det var tänkt. Men å andra sidan finns det tid att springa när man är frisk, man ska inte stressa. Säger de som vet.

Bakom lucka nummer 17 finns ett julklappstips:

TRX – eller den hemgjorda varianten

En riktigt bra julklapp, enormt användbar och enkel att ta med sig. Ge en till dig själv om du inte redan har en! Det finns en miljon övningar om man letar på nätet, inte minst har Lofsan och Träningsglädje-Sara lagt upp en hel del.

12070198

typ såhär kan man göra om man koncentrerar sig lite 

bra nog!

Mina luckor blir lite sporadiska, märker jag. Därför lägger jag in en viktig lucka idag. Det är ju ändå måndag. När du öppnar den så står det såhär:

Du är bra nog!

Jag vill att du funderar lite på det där. Att vara bra nog – det är alldeles tillräckligt bra det. Oftast försöker vi ju automatiskt göra vårt bästa i olika situationer – och det måste få vara bra nog. December är en skräckmånad för många, det är så mycket som ska göras och hinnas och ovanpå det ska det göras med finess och gärna lite extra. Helst ska man hinna uppfinna sig själv på nytt och bli en ny decembermänniska, on top of it all. Det behövs inte. Bra nog räcker.

Jag vill speciellt rikta det här till min mamma. Hon har lärt mig att jag kan göra vad jag vill och hon har alltid, oavsett vad, haft ett positivt ord över för det jag tagit för mig. Däremot räckte inte stödet riktigt till henne själv – och jag ser det här mönstret hos många mödrar. Man tror inte på sig själv men man lär sina barn att de klarar vad som helst. Är det inte dags att ta för sig lite mer? Att vara stolt över att man med klokhet och stöd och lite list och några extra gråa hår lyckats lotsa och lära sina barn ganska mycket – och att själv våga använda den där förmågan till sig själv?

Jag tycker det. Jag har därför en alldeles speciell lucka till alla er där ute, ni som inte tror tillräckligt på er egen förmåga, men som borde. Ni som stiger åt sidan, förminskar och inte tar plats. Kom fram och var stolt över det DU kan, för det är bra nog! Den här luckan är till er:

Jag är förbannat bra och det TROR jag på!

Jag kan inte fira jul med min mamma och pappa i år, men min jul är ju fylld med allt det där min mamma lärt mig. Traditioner, god mat (ja, jag använder fortfarande samma recept till den mesta julmaten), rim och paketinslagning. Jag skulle så vilja att du är stolt över dig själv, mamma – det är du som lärt mig och jag för det förhoppningsvis vidare till mina pojkar.

Kram till alla oss som är bra nog!

20131214_181348

mamma lärde mig att kavla degen direkt på bakplåtspappret, med plastfolie över – då slipper man nervsammanbrott när degen fastnar i kaveln och så slipper man flytta grisarna från bord till plåt – bästa grejen!

 

luciastorm

Klockan fyra imorse vaknade jag av att det skallrade i takplåten. Hade drömt att jag var en timme försenad till morgonträningen i stan. Insåg att det inte skulle vara så fiffigt att träna i en park med gamla träd om stormen höll i sig. Halvsov fram till halv sju och kunde sen skicka meddelande att vi ställer in. Det river och drar i träd och löv fortfarande, men det har lugnat sig lite.

Solen står som allra lägst nu, det är precis att den når upp över trädtopparna och snart sjunker den igen. Jag sätter en lussekattsdeg och byter till löpkläder, en runda ska man väl hinna med.

En riktigt skön lucia önskar jag er och i luckan finns en länk till världens trevligaste matsajt och lussekattsrecept de luxe.

20131213_105754saffran i konjak

20131213_105314vaniljstång och socker

tio och fjorton kvar

Idag är det två veckor till julafton. Ingenting, alltså. Här firas med väggspackling, borrning av hål i grunden och plötsligt har vi innerväggar i tillbyggnaden! Känns väldigt konstigt att kunna gå runt i de nya rummen och kika. Ingenting blir riktigt som man föreställt sig det …

I dagens lucka finns ett tips!

Hur du klarar de flesta ”övningar med händer och fötter i marken”-tipset:

SPÄNN KROPPEN!

Vi brukar börja övningarna med att verkligen känna efter. Hur gör man när man spänner kroppen och får kontroll? Det är faktiskt inte helt lätt, men försök såhär: Ställ dig med fötterna axelbrett isär. Spänn musklerna en och en, börja med vaderna, knäna, låren, rumpan (tänk att du sätter en slant mellan skinkorna, det ska inte klirra mot golvet när du gör armhävningar …) och bålen. In med naveln mot ryggraden. Vicka in ditt bäcken så att du inte svankar. Håll axlar och armar relativt avslappnade. Sträck nu ut armarna framför kroppen och placera dem lagom brett isär, precis i höjd med axlarna.

Nu har du ett toppenläge för armhävningar, diverse plankövningar, mountainclimbers och annat bra. Håll spänningen i kroppen, placera dig själv med händer och fötter i golvet (i samma läge som jag beskrev ovan), tryck gärna hälarna bakåt lite extra och tryck knäna mot himlen.

Om du nu vill göra en armhävning så fokusera på att fortsätta spänna kroppen, tänk på dina starka ben och så vips har du gjort en armhävning utan att du egentligen tänkte på det. Armarna sköter sig själv om du tänker på att spänna de hjälpande musklerna.

6

ett helt gäng som övar på att spänna kroppen ordentligt!

jag visste det!

Jag frågade om ni ville komma med och träna ihop inför Tjejmarathon 2014, live eller virtuellt. Det ville ni!! Vi har redan en härligt lång lista med namn och på måndag 16.12 är det infomöte här i Grankulla. Både för herrar och damer förstås!

Det är naturligtvis inte obligatoriskt att anmäla sig till loppet, man kan träna tillsammans ändå – och man kan kanske bidra med stöd till projektet. En av grundarna, Ann-Sofie, träffade Dr Mukwege från Panzisjukhuset igår när han föreläste i Stockholm. Du kan läsa mer HÄR  – så förstår du att allt vi kan göra är till enorm hjälp för utsatta kvinnor i regionen.

Om du vill vara en del av ett supergäng – Team Crossnature – som tänker träna, skratta, lära nytt och stötta varann och projektet inför Tjejmarathon, kom på mötet! Eller hör av dig, här eller på mail, om du vill vara virtuell medlem. Allt funkar! Tillsammans kan vi få en helt grym vår med ett supermål att träna för.

Nu blev jag supertaggad. Du också? Kom med!!