snö i oktober

 

… åtminstone i Hintertux där jag är nu. Yngste sonen är på träningsläger och jag försöker hänga med så gott jag kan. Idag blir det skins under skidorna och klättring uppför, får se hur det går. Andningen går ju lite sisådär på några tusen meters höjd.

Jag har använt det lilla gymmet och hittat på lite egna övningar med det som bjuds. I brist på flådiga maskiner får man använda fantasin – och naturen runtomkring bjuder förstås på en massa möjligheter att röra på kroppen. Kanske blir det en något längre jogg i omgivningarna en dag, får se vad knäna säger om den saken. Och flåset!

Snöläget är annars ganska sorgligt. Efter en regnig sommar och varm höst finns det inte mycket kvar av glaciären. Förra året var dalen vit såhär års, nu är allt grått och grönt och kargt längst uppe. Snön är som slush och man kan inte skida efter lunch – och igår regnade det på 3200 meters höjd. Ledsamt. Idag blir det sol och ännu varmare, jag är imponerad av alla våra små skidare som orkar hålla igång flera timmar i sträck.

Återkommer!
20141017_105325

20141017_140814

20141017_081704

Kommentera

