ner i fördärvet – kom med bara!

Jag borde nästan skicka ett irriterat meddelande till den här tjejen som la upp ett recept häromdagen. Inte bra alls – för jag testade och det blev en riktig hit. Dumt, dumt, dumt – för även om dessa är eko och clean eating och fria från gluten och raffinerat socker och resten av världens otäcka farligheter så KAN MAN INTE SLUTA ÄTA DEM. Vilket innebär att man ganska lätt sätter i sig sjuttielva gånger fler än man tänkt sig. Vilket innebär att man får ont i magen.

Fördärv, det är vad jag inleddes i. Allt är ditt fel, Sara. Men tack ändå, för jag lyckades bli gårdagens populäraste mamma och de stackars bitar som ännu finns kvar är djupt gömda i frysens snöiga innanmäte i en burk märkt med köttfärssås. Eller nåt.

Så. Kolla skafferi och kyl, om inte allt finns så jogga till affären och inhandla. Jogga hem, gör 8 burpees och sätt igång, för de här är rena himmelriket. Tack Sara 🙂

Peanut Butter Destroyers:

Botten:

Blanda ihop 1,8 dl mandelmjöl, 2 matskedar kakao (raw eller vanlig), 2 matskedar lönnsirap (jag tog agave i brist på lönnsirap), 1 matsked kokosolja och en nypa salt.

Tryck ut i en form, gärna med raka kanter. Bakplåtspapper eller plastfolie i botten! Ställ in i frysen en stund.

Mellanlager: 

Blanda 1,2 dl jordnötssmör, 2 matskedar lönnsirap, 1 matsked kokosolja och ännu pyttelite salt.

Häll över det första lagret och ställ in i frysen igen. Det här blev ganska generöst, men sen när man skär dem blir det prima!

Översta lagret:

Blanda 0,6 dl kakao, 0.25 dl kokosolja och 3 matskedar lönnsirap – här hade jag faktiskt Renée Voltaires chokladagavesirap – eftersom kakaon räckte just sådär precis. Jag tyckte att det blev lite lite av det här lagret, kan bero på att jag ev tog för lite kakao, men gör gärna generöst av den här toppingen.

Bred ut överst på kakan och ställ sen in i frysen igen.

När allt har stelnat så skär du fina bitar med kniv. Det är ruskigt mäktigt, jag gjorde små konfektbitar men man kan också servera dem i större, kanske med lite syrlig creme fraiche eller grekisk yoghurt?

20141026_100441

3 comments

  1. Såg också Saras recept, tur att jag är så lat med matlagning nuförtiden annars hade jag gjort en sats.

Kommentera

