omslag

Det skiftar fort i alperna. Igår satt vi i kortärmat och solade, det var en bra bit över 15 grader. Imorse vaknade vi till snöfall, vitpudrade trädtoppar och -15 uppe på glaciären. E tyckte att det var hemskt att behöva skida i så kallt väder – jag påminde honom försiktigt om att -15 räknas som rena Rivieran hemma i finska vintern. Då blev han lite tyst.

Igår upplevde jag både uppför och nedför. På förmiddagen traskade jag uppför, från byn till första mellanstationen. 700 höjdmeter genom vacker alpskog, förbi vattenfall och alpängar i höstvila. Funderade en stund på att gå upp hela vägen till nästa kabinstation men vägen dit är så oändligt trist, en grusväg som skär genom landskapet. Jag tog liften istället och bekantade mig lite närmre med varm choklad MED vispgrädde.

På eftermiddagen övertalade jag benen att komma med på en runda till Lanersbach, en by 7 km längre ner. Det var verkligen nedför, glad att jag inte gjorde turen på andra hållet … Lite asfalt, lite stigar och lite småvägar. Man kan inte riktigt se sig mätt på alplandskapet, även om jag känner det så väl efter att ha tillbringat många veckor här ända sen barndomen. Löpkänslan var över förväntan, beror säkert på att det var nedför. Knäna bråkade inte medan jag sprang, men idag känner jag av höger.

Idag åker vi hem till det finska mörkret. Ett omslag i sig, men jag ser ändå fram emot det. Saknar resten av familjen och ser fram emot att få tillbringa friska timmar utomhus med alla Crossnature-grupper. Nu behövs det mer än någonsin och jag tror faktiskt att våra gemensamma träningar hjälper för att orka genom höstrusket.

20141021_170041här bodde det tydligen grodor enligt E, men vattnet var gott … 

20141021_172843

20141021_093617

20141021_093709

20141021_171649

20141022_090508morgonens vy jämfört med gårdagens

One comment

Kommentera

