let´s talk chocolate

Det snackas för lite choklad. Måste vi ändra på. Höst – tråkväder – jobbpress – depp. Välkänd spiral. Choklad hjälper! Den lilla bönan är Superfood No 1 – den är extremt rik på antioxidanter (tydligen högst av alla uppmätta livsmedel), den innehåller vitaminer, krom, zink, magnesium och nyttiga fetter. Theobromin fungerar uppiggande (som koffein) på många olika sätt – kakao har länge använts som afrodisiaka …

För att dra nytta av kakaobönans fulla potential bör man använda rå kakao, dvs kakao som inte är rostad. Den finns att köpa i hälsokostbutiker (har också sett den i en del vanliga livsmedelsbutiker). Den är dyrare – men man kan trösta sig med att den är många gånger nyttigare för kropp och knopp. När man köper vanlig choklad (inte om, utan när …) är det vettigt att titta efter ekologisk och rättvisemärkt. Tyvärr förekommer det barnarbete på plantagerna och även Fairtrade-certifierade odlingar har använt barnarbetskraft, men organisationen arbetar iallafall för att förbättra villkoren för odlarna och regionerna.

Jag är självutnämnd chokladtestare och jag köper gärna nya sorter när jag hittar. Alltid minst 70%, jag provar gärna olika sorts bönor och jag kan aldrig riktigt hålla reda på vilken jag gillar bäst – men jag hittade faktiskt en Fairtrade-märkt 70% på Lidl av alla ställen och den var otroligt god. Annars är deras andra märke också bra. Jag har en logik som går ut på att om jag äter bra choklad så kan jag stilla mitt godissug (och köper alltså mindre lösgodis). Det funkar rätt bra. Däremot går det åt en hel del choklad här hemma. Jag kan lätt äta 30-40 g om dan. (Låter lite men det är nästan en halv kaka …) Det är inget som bekymrar mig det minsta om jag ska vara helt ärlig. Det är inte chokladen som orsakar mina mjukare delar, det är isåfall brist på rörelse – empiriskt testat.

Idag gjorde jag chokladbollar. Lånade recept av Sara, modifierade lite och här är resultatet. Jag använde rå kakao för första gången – jämförde med vanlig och om något tyckte jag att den var fylligare och mildare i smaken. Toppbetyg. Inte mätte jag upp heller när jag mixade ihop, ni får prova er fram  …

  • Mandelmjöl, ca 1.5 dl
  • Rå kakao, ca 4-5 msk?
  • Kokosolja, ca 2 msk
  • 10 urkärnade dadlar

Mixa ihop – om det blir för torrt så tillsätt lite mer kokosolja. Alternativt mer mandelmjöl om för vått och mer dadlar för mer sötma. Rulla till bollar eller platta ut till en kaka och skär i bitar. Ställ i kylen en stund, de blir ännu godare då.

Nu tar jag en antioxidantboll till mitt te och fortsätter jobba undan. Ikväll väntar Tempo Torsdag – det behövs extra energi för det passet!

2 kommentarer

Lämna en kommentar