åldras

Det här med att kroppen åldras fortare än huvudet vill inse, det är lite jobbigt. Mina ben vill inte som jag, knäna jobbar emot mig, ryggen gör ont och helt i allmänhet så krävs det en väldig massa mer tid för att hålla formen där man vill ha den – och då pratar jag inte om utseende. Jag funderar en del på det här med känningar och värk, tror inte att det går en dag utan att jag har någon form av värk i någon kroppsdel. Inte alltid så att det gör direkt ont eller smärtar, men ofta är det trötthet, stelhet och lätt värk. Är det så det är? Fast man inte är idrottare utan bara en vanlig motionär? Är det så det ska vara att åldras?

Jag har snubblat över en genialisk osteopat som har hjälpt mig tidigare när jag hade ischiasproblem. I söndags satt jag på huk och rensade ogräs, i måndags cyklade jag en dryg timme, gick en rask mil och höll 2 Crossnature-pass – en riktigt dålig kombination. På kvällen checkade ryggen ut och i tisdags var det inte så roligt. Inte helt i lås men jag hade svårt att röra mig. I torsdags konstaterade osteopaten att mitt bäcken var roterat och att det gick att fixa. Så fixade han det. Kände mig som en maskin som fick lite mekanik justerad. Jag har fortfarande lite värk men inte alls som i början av veckan. Så imponerad av de som kan använda sina händer att lindra trötta muskler och fixa sneda bäcken. Och annat.

En bra sak i det hela – mitt vänstra hopparknä gör mindre ont eftersom jag inte kunnat springa alls OCH så slipper jag dammsuga. Osteopatens order. På riktigt. Jag ville ha det skriftligt på livstid, men det skulle kostat dubbel taxa … hehe.

Eftersom man ska se framåt och inte gräva ner sig i negativa tankar så ställer jag fram mina nya Adios Boost. Favoritskon. Jag köpte vårens modell, ville inte ha hallonrosa som var höstens färg. Ja, och så slog jag till på ett par Nike Free också. De kommer att vara i användning inomhus i höst, kan jag säga.

IMG_1357

2 comments

  1. Det finns en härlig grej på TED där författaren Isabel Allende talar om åldrande just med samma tema: själen åldras ju inte… Hon är visserligen något äldre 😉 -71 – men jag tyckte budskapet var rätt bra. Och underhållande. http://www.ted.com/talks/isabelle_allende_how_to_live_passionately_no_matter_your_age?utm_source=direct-on.ted.com&utm_content=awesm-publisher&utm_campaign=&utm_medium=on.ted.com-facebook-share&awesm=on.ted.com_h0RJL

Kommentera

