vardagsmatsrumban

Är vardagen igång hos er också? Med våta gympakläder, kassar överallt och urvuxna skor? Med en 11- och en 12-åring i huset så finns det inte ett plagg som passar, för att inte tala om sportutrustningen. Skorna köpta i maj är urvuxna och ena handisskon har försvunnit. Handduken glömdes i skolan och ingen använder inneskor där längre så nu går jag permanent över till svarta sportsockar till killarna.

Båda våra pojkar tränar mycket och det krävs planering i stil med ett EU-möte för att se till att det finns tillräckligt med mat av rätt sort hemma, färdigt, i rätt tid. De kan laga enklare saker själv – men musklerna kan inte orka på enbart spagetti med ketchup före träning. Vi kämpar för att hitta tid till gemensamma middagar men när 4 av 5 vardagar innebär träningar mellan 17 och 20 så är det nästan omöjligt.

Man får helt enkelt kompromissa – ibland blir det bättre mat, ibland inte. Just nu är det fokus på mängd och nån form av komplett kostcirkel, men inte blir det några snajdiga rätter med fina namn. Snarare kryss i rutan bakom Protein, Kolhydrater, Fett och Grönsaker. Gott så – och om man har tur så äts det utan större protester. Ibland äter vi tillsammans, ibland inte och det är inte hela världen om det blir sent, efter träningarna. De är ändå hungriga som vargar när de kommer hem så varför inte ta middagen då, liksom …

En sak som räddar oss är gröt. Det är bra tillskott för både ungdomar och vuxna – ersätter inte helt en middag men om tiden kniper och man pimpar med keso, lite smör och kanske några morötter on the side så är det inte så tokigt. Framförallt är gröt helt perfekt EFTER träning när de kommer hem på hösten, ruggiga, hungriga och trötta. Magen sover gott på varm gröt – har vi upptäckt.

Min vardag är allt annat än välplanerad. Det kan vara tidig morgonträning, några timmar administration hemma, iväg till stan för mer grupper och träning och kanske ett möte, hem igen, egen träning eller inte, handlalagamat, köra barn hit och dit, äta, jobba, slötitta på Suits 🙂 och sova. Alldeles för sent. Eller så blir det morgonträning och sen av och an hit och dit utan struktur och fasta tider – verkligen ingen bra förutsättning för min egen kosthållning.  Varm lunch blir det sällan även om jag veeet att jag borde – men i det här huset blir det inga rester över och vem orkar laga mat två gånger om dan, eller fler. Något att förbättra, helt klart.

Idag blev det grönsakssoppa – ta vad du har i kyl och skafferi, tillsätt vitlök, koka mjukt i lite buljong, mixa, krydda och späd med valfri vätska. Vår basmiddag 1 gång/vecka.

original

Annonser

En kommentar

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s