njuta

En sak jag njuter riktigt mycket av är god mat. Älska, älska god mat. Livet skulle vara helt värdelöst utan smakupplevelser, färger och gottigheter. Jag kan ägna hur mycket (FÖR mycket) tid som helst åt att läsa fina mattidningar, surfa runt hos matinspiratörer och fundera på vad jag ska prova härnäst, men det blir sällan nån riktig action. För jag har inte ingredienserna hemma eller så glömmer jag eller så … ja.

Sen är vi riktigt dåliga på att gå ut och äta. Finns inga ursäkter alls egentligen – det blir bara inte av. Fast igår satte jag händerna i sidan och beordrade in alla i bilen och så körde vi till stan och gick på Sandro. Fantastiskt ställe på Tredje Linjen i Helsingfors. Skönt avslappnat, lagom rufft, roliga servitörer och väldigt väldigt god mat. Marocko, Libanon, Grekland i en salig och lyckad blandning. Pojkar som kliade sig i huvudet men som sen ville ha både anka och pulled lamm, jag som åt kofta med underbara tillbehör och ett gott rosévin i glaset. Mätta magar, fin stämning, pojkar som ville komma tillbaka och prova nya rätter. En fin kväll. Önskar det fanns många fler sådana pärlor att upptäcka – eller har jag bara inte hittat dem?

Den här veckan blir det upptäcktsfärd i matvärlden, nya saker ska provas och jag ämnar dela med mig här.

IMG_20140816_184839

IMG_20140816_184736

IMG_20140816_185721

2 comments

  1. Ja vad vore livet utan mat och härliga ingredienser/råvaror! Färger, dofter, smaker. Alla sinnen ska ha sitt av en måltid. Den ska vara lockande från planering till sista tugga och ge så mycket mer till kroppen än bara bukfylla. Kanske kan min blogg inspirera dig lite 😉

Kommentera

