hur laddar man

… inför ett lopp på 50 km? Egentligen skulle jag helst vilja svara ”ingen aning” på den frågan eftersom jag nog inte alls laddat enligt regelboken, men visst finns det en hel del goda tips och råd.

Drick rejält med vatten! Om man som jag är usel på att dricka så är det här något som man verkligen måste tänka på. Så nu går jag och fyller på vattenglaset.

Sov. Sov sov sov ordentligt. Inte så check på den, kanske. Men rätt okej.

Spring bara några korta pass veckan före. Fetcheck! Har typ inte sprungit alls på en månad, det här måste ju gå superduperbra 🙂 hehe.

Ät bra. Dra inte in stora godispåsar (socker eldar på bakterier) eller jätteportioner av pasta, men ät tillräckligt och gärna lite extra 2 dagar innan loppet. Undvik för mycket fibrer som binder vätska och kan göra magen orolig. Ät som du brukar dagen före ett träningslångpass, håll dig till sådant som du vet fungerar. Bästa frukosten på tävlingsdagen har lite fibrer, mycket kolhydrater och snälla saker mot magen. Om loppet går tidigt så får du stiga upp lite tidigare, äta frukost ca 1,5 eller 2 timmar före och sen dra in en banan just innan.

Experimentera inte. Var som vanligt. Jo, tjohej. Det är lite svårt när man har nervositetssvetten rinnande längs handflatorna en vecka före, men man kan ju låtsas som att allt är som det ska. Jag har åtminstone druckit ekologisk rödbetsjuice i några dar, det funkar bra och sägs vara toppen före långlopp. Det väljer jag att tro på.

Just nu laddar jag med att vänta på Arlanda – snart flyg till Gbg och nästa steg i äventyret, buss till Borås.

IMG_20140607_080250

20140606_201553

nypotatis, coleslaw och bra ekologisk korv. SÅ gott. 

 

One comment

Kommentera

