nedtrappning

Inför lopp som ska springas så brukar man trappa ner de sista veckorna – fokusera på lite kvalitetsträning, rörlighet och klipp i steget. För mig känns det som att jag borde trappa upp. He he. Det har inte blivit så mycket löpning, det är mest några långpass här å där och lite tvingade korta distanser, men de där kilometrarna som skulle tuggas, backarna som skulle löpas och intervallerna som skulle svettas fram – well, de har inte riiiiktigt infunnit sig.

I helgen kom en rapport från Madde om Tjejmarathon-banan. Den var tydligen näst intill omöjlig att cykla och domen löd … ”utmanande, backig, blöt och stenig” och ja, ”full med rötter”. Eftersom man ska tänka positivt så är det första som dyker upp i huvet: LÅNGSAM BANA!!! Tjoho. Alla anledningar till att skylla på en dålig tid, alltså. Vi fick order om att ställa oss på balansplattan bums. Det ska jag försöka komma ihåg.

Om träningen ska trappas ned så ska energiintaget trappas upp. Jag avslutade min detox i fredags, faktiskt med en känsla av saknad. Åkte in till stan en sväng igår, hade med mig en hemgjord smoothie men när lunchen skulle ätas kände jag mig lite vilse. Vad skulle jag stoppa i mig efter att ha renat kroppen rätt så fint? Kändes inte helt legit att köra brunch eller bagel, liksom – så när jag snubblade över en nyöppnad superfin Ruohonjuuri (ekologisk butik i Helsingfors) så kändes det rätt fint. Färdigmat helt i rätt linje, valde en enkel chiapudding som var helt super. Nötter till det och sen grillad fisk till middag – förutom den mörka chokladen och ett glas rött så var det en rätt fin mjuklandning på detoxen.

Det är intressant hur man verkligen vill välja bra mat efter en sån här kur. Det där skräpet som smågodis och sånt smakar liksom inte riktigt som det ska. Några chips i handen till dagens hockey – la undan hälften. Smakade unket och inte gott. Ananasen som jag just skurit var rätt mycket bättre. Kanske man blivit lite positivt hjärntvättad? Gärna för mig!

20140526_101239

såhär ser min arbetsplats ut idag – man är verkligen lyckligt lottad

One comment

Kommentera

