tips för lååång runda

Tjejmarathon kryper närmre och nu är det bara 40 dagar kvar. Hög tid att testa tåligheten under långa pass. Tyvärr betyder ”långt” inte 2 timmar utan närmare 4, så i lördags var det bara att bita ihop över- och underkäke och börja lubba.

Prickade perfektaste dagen, med sällskap och sol. Vi åt bra dagen före, laddade diverse ryggsäckar med vätska och energi, klädde av oss redan innan vi gav oss iväg och så följde vi en rutt genom Centralparken ner mot havet. Vi hade planerat ett fikastopp vid 24 km men det blev närmre 25 så den sista kilometern var lite tung. Jag lyckades klämma i mig en croissant (hur ofta händer det) MED brie-ost. Det fick jag sona i några kilometer sen – massivt håll blev tacken. Solsolsol och varmt, vi stapplade vidare efter pausen och lyckades lite halvt lösa upp stelheten längs med vägen. Den sista biten blev det lite gåpauser, lite yrsel och allmän trötthet.

När vi gjorde high-five tillbaka vid startpunkten stod det 35 km på mätaren. Lite längre än tänkt och med en riktigt bra känsla i huvudet. Kroppen var trött.

Lärdomar från rundan – stort tack till rutinerade Coyntha för tips:

  • Bryt upp distansen i 8 km delar. Ät något efter varje del och tänk alltid bara på nästa åttakilometare.
  • Drick kontinuerligt. Jag har för mig att 8 dl per timme är en rätt ok mängd, betyder 2 dl per kvart. Absolut det mest kritiska att komma ihåg!
  • Fyll på med salt. Jag använder Saltsticks och lite Resorb Sport i dricksvattnet. Funkar bra.
  • Fyll på med energi. Jag provade barnmat (jepp!) den här gången som komplement till Enervits Liquid Gel. Ella´s Kitchen har ekologisk smoothie på praktisk liten klämpåse med skruvkork. Frukt och bär helt utan tillsatser, smakar bra när gommen är trött på konstgjorda smaker. Russin, nötter, några bitar choklad. Man får prova sig fram till vad magen gillar och tål.
  • Ta med ett par extra strumpor! Fötterna sväller på långa rundor och plötsligt kan man få tryck på oväntade ställen. Kan hjälpa att byta till en tunnare, eller iallafall en torrare, strumpa.
  • Jag brukar få blåsor mellan tårna – så jag testade lite vaselin mellan stor- och pektå. Funkade ypperligt, det gör jag igen!

Tack Anna och Mia för bästa sällskapet. Tjejmarathon runt hörnet!!

20140426_150209

20140426_141321

20140426_141452halva kanelbullen hamnade i ryggsäcken – rätt bra som extra när den riktiga tröttheten slog till 

4 comments

  1. Bra jobbat där! Själv stoppar jag huvudet i sanden och låtsas inte om att jag ska springa marathon om tre veckor och inte sprungit några långpass alls… eller jo, sprang halvmara i början av januari, så ett lite längre…

  2. Jag kan inte annat än att skriva under på tipsen!
    En liten sak till, om än kanske den viktigaste, är att börja att äta och dricka tidigt – så att energidepåerna inte blir för låga! Jag brukar börja äta nåt litet redan efter 30 min. Kroppen kommer inte att signalera att den vill ha nåt så tidigt så glöm inte bort det; )
    Lycka till!

Kommentera

