underhåll

Kroppen är ingen evighetsmaskin. Det märker man både om man inte tränar och om man faktiskt rör på sig ganska bra – det är nog mest typen av krämpor som skiljer sig åt. Diskuterade saken idag med världens bästa massör och vi kom fram till att man hellre har lite värk och ont från träning än från stillasittande. Nu ska ju inte smärta och träning vara kompisar om allt står rätt till, men det är väl bara så att kroppen slits med åren. Det är längesen jag var helt utan någon form av känning eller lätt värk någonstans, det kommer på något vis med åldrandet.

Konstaterade även att jag inte varit på massage sedan i oktober. Hoppsan. Det kändes som förra månaden … det är dumt, för en kunnig massör kan förebygga och hjälpa på många vis – en god investering om man vill hålla sig skade- och värkfri. Mer massage åt folket, alltså!

Idag fick Jessica knåpa lite med mina spända hamstrings och framsida lår, det är tydligt att grodhopp och benböj kräver bättre stretching än den jag gör (dvs ingen alls). Efter en session på bordet var värken i mitt högerknä betydligt mindre, helt klart finns ett samband mellan muskelfästena och värken.

Plockar fram den dammiga rullen i källaren och kör härmed snällt en stund varje dag på bak- och framsida ben. När jag ändå är igång så kan jag lika gärna ta fram balansbrädan också, att stå på den en stund borde hjälpa mina fötter att bli lite stabilare. Kan vara bra i terrängen, tänker jag.

1346875588-1_grid-foam-roller

just en sånhär har jag fast väldigt mycket mer rosa – den är riktigt bra

032605_001

en balansbräda är bra för småmuskler, balans och faktiskt bålträning!

 

One comment

Kommentera

