Peanut Butter Mellis Cookies

Såg ett recept på peanut butter cookies som verkade spännande. Ni som läser här ibland vet att jag tycker att kakor och bullar ska vara på riktigt, jag är inte mycket för låtsasbullar med stevia och alltför konstiga ingredienser, men nu råkade vi ha ett gäng udda burkar med jordnötssmör hemma och jag blev inspirerad att göra mellis-kakor. Längst bak i skåpet hittade jag en stor burk med proteinpulver som jag aldrig riktigt förstått hur det skulle användas – och så tjopp, så blev det Peanut Butter Mellis Cookies.

Alrajt, de är inte som frasiga småkakor med mycket smör och sirap i, men faktum är att jag faktiskt gillade dem. Som ett extra plus när man är sugen, kanske som ett sätt att rikta blicken bort från godispåsen eller bara som ett mellanmål. För de är ju rätt okej näringsmässigt!

Testa och se vad du tycker. Herr M förväntade sig småkaka och blev sur.

  • 1 cup (=2,4 dl) eko jordnötssmör
  • 1 skopa proteinpulver vanilj, jag använde Holistics som är helt osötat
  • knappt 1 uppvispat ägg, se hur mycket som går åt
  • honung och/eller agave efter smak, kanske 2-3 msk?
  • en gnutta salt

Blanda allt och forma bollar som du plattar ut med handen. Grädda i 200 grader i 5-6 minuter, de bränns lätt vid.

20140408_214318

 

förbaskade mobilkamera – nya triumfer som fotograf. not.

 

 

 

 

 

 

One comment

Kommentera

