ordning på energin

Jag har berättat att jag ofta känner mig trött och orkeslös, trots att jag ju faktiskt får rejäla doser av frisk luft varje dag. Just nu försöker jag mota bort en begynnande flunsa och då blir man trött av bara farten, men annars har jag funderat lite på vad det här beror på. Möjlig järnbrist är en rätt kvalificerad gissning med tanke på mina tidigare blodvärden och när man börjar röra lite mer på sig så borde man (tydligen) kompensera eftersom kroppen lätt dräneras på just järn. Jag har tid för ett blodprov på hälsogården (vårdcentralen på rikssvenska …) så får vi se vad de får fram.

Utöver diverse brister som man hoppas att man inte har så har energinivå och kost ett rätt så självklart samband. Äta rätt, i rätt mängd vid rätt tidpunkt så har man iallafall chansen att optimera energin. Äta fel eller tokig mängd eller på knasiga tider – det omvända. Det är bara inte så himlans lätt att veta vad just RÄTT innebär, för när förutsättningarna ändras så ändras också behoven. Mer vardagsrörelse, andra behov än tidigare. Mer träning, definitivt nya matvanor. För att få lite bättre ordning på energi-maskinen så har jag tagit proffshjälp. Madde ska få tolka vad jag äter just nu och så hoppas jag få vägledning hur jag kan förbättra det.

Jag fick lite frågor att fundera på och det här kom jag fram till:

Mina matvanor sådär helt allmänt är nog ganska bra, om man ser till vad jag för det mesta stoppar i mig. Jag äter hemlagad mat, köper aldrig (nä, vi gör faktiskt inte det) halvfabrikat eller färdigmat, äter massor av grönsaker och försöker minimera mängden kött. Fyller på med de superfoods som funkar, just nu är det chiafrön, hampaprotein och lite annat.

Tyvärr fyller jag också på med lösgodis och mörk choklad. Och Pepsi Max (död åt den som uppfann det). Jag äter för lite till lunch, oftast bara en macka med kokt ägg och keso, jag småäter hysteriskt eftermiddagen igenom och jag dricker i stort sett inget vatten alls. Eller mjölk för den delen. Jag brottas fortfarande dagligen med tankar kring det jag stoppar i mig, jag kan aldrig njuta förbehållningslöst och jag tar oftast mindre mat än vad jag egentligen skulle vilja ha. Vilket i sig kanske är tur, för jag äter inte direkt några små portioner …

Så mina matvanor är ganska blandade, får man nog säga. Bra mat, dåligt beteende och lite skräp däremellan. Jag behöver alltså hjälp med att styra upp det hela, få veta hur mycket som just jag borde äta för att optimera min energi och kanske, någonstans på vägen, hitta en balans.

Ska bli spännande, tycker jag.

20140407_182223

Det här åt jag idag till middag, förresten. Grönsakssoppa (vitlök, lök, morot, palsternacka, broccoli, lite potatis, mjölk och kryddor) med rostad mandel och lite överblivna sparrisar. Vege och jag inser att jag missade proteinet rätt rejält här. Suck.

Annonser

4 comments

  1. Bra att du tar tag i det, för man vill ju vara energifylld, pigg och också kunna njuta av maten. När du beskriver hur dina matdagar ser ut, med liten lunch och småätande på eftermiddagen känner jag igen mig – under mammaledigheten har det ofta varit så. För liten lunch, och för att komma ikapp med energiintaget för den ammande och tränande mamman har jag krävt mer energi på eftermiddagen. Kroppen har liksom sagt till att den behöver mer (och tandtrollen har haft eftermiddagsparty).

    Är säker på att Madde kommer att kunna hjälpa dig!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s