tempo torsdag

Förra veckan startade vi Tempo Torsdag på nytt. Torsdagskvällar i lite mer utmanande tempo, men fortfarande utifrån den alldeles egna nivån. Vi har haft den här gruppen ett tag, några stycken som samlas en gång i veckan för att det är så svårt att få kvalitetsträning gjord på egen hand. Även om man ska springa långt och långsamt så är intervallträning både nyttigt och nog ganska nödvändigt, man ökar sin syreupptagningsförmåga när man springer lite snabbare än bekvämlighetsfart och det har man sen nytta av när man springer långa rundor. Det betyder inte att man måste springa fort så att det svirrar i huvudet, men lite jobbigt ska det ju vara … Bästa av allt är att det tar fort slut och sen är man klar!

Det finns säkert tusentals upplägg på intervaller, beroende på vad man vill uppnå. För oss som ska springa långt i bucklig terräng så kommer backintervaller (gärna ute i skogen) att vara viktiga – det testade vi förra veckan. Annars kan man springa tidsintervaller, idag blir det nog 4×4 minuter eller möjligen några fler – då lägger man sig på en fart som man kan hålla alla intervaller igenom. 

I förrgår lyckades jag få in ett 11km pass på kvällen och det var väl precis sådär tungt som jag misstänkt, men samtidigt otroligt skönt att det blev av. Jag behöver ALLA kilometrar jag kan få. 

Siktar fram mot helgens långpass, äter nybakat bröd med kokt ägg och keso till lunch och funderar på hur många kanelbullar man kan äta innan kolhydratskoma nås. Jepp, vi ska baka kanelisar på Sprout idag. Farligt. 

20140306_120144

nattjäst är bäst

 

 

Annonser

One comment

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s