apelsinfrossa

Jag försöker hålla mig ifrån godis. Det har faktiskt gått ganska ok den senaste veckan, inte helt avgiftad men betydligt bättre än förut. En sak som hjälper mig är årstiden. Det är ju apelsintid! Om det är något jag kan överdosera fullständigt så är det apelsiner och clementiner. Jag äter alltid hela, pressar aldrig juice utan goffar i mig hela. Igår gjorde jag apelsinsallad med russin och toppade med lite hackade nötter som jag rostade i stekpannan och kanderade med lite lite kokossocker. Härligt med knaprigt ovanpå apelsinerna. Slår en påse godis med hästlängder, man ska bara komma ihåg det.

En sak med apelsiner är det här juiceproblemet. Om man ska dricka juice så ska man göra den själv, för det spelar tydligen ingen roll hur färskpressad eller ”ej från koncentrat” den är – när man läser att pressade apelsiner kan ligga ett ÅR i förvaringstankar innan de hälls på kartong och blir juice till oss blåögda konsumenter så blir man ju helt less. Pressa själv, alltså. Eller ännu bättre, ät apelsinen nyskalad som den är så får man alla fibrer från fruktköttet också.

Nu väntar jag på söndagsmiddagen som min kocktrio fixar. Eller ja – de tog nåt från frysen idag. Oavsett så tänker jag inte göra ett dugg för att få maten på bordet. Min söndagsrättighet! Hörde nåt om apelsiner just, låter bra …

20140207_221029jag måste fixa en annan kamera, det här är ju patetiskt – men gott var det iallafall!

Kommentera

