jag kastar mig ut!

Well, det är väl inte lönt att dra ut på det – härmed publicerar jag vårens två stora målsättningar här och räknar helt kallt med att ni som vanligt håller mig i örat och leder mig på rätt väg så att allt går bra.

  1. JAG SKA BÖRJA TALA FINSKA

  2. JAG SKA TRÄNA BRA TILL TJEJMARATHON

Det är lika bra att erkänna. Jag har bott i Finland sedan 2002 och jag har inte ännu lyckats lära mig språket. Jag pratar nästan inget alls, jag är livrädd för att öppna munnen och säga fel och jag har grav ångest för det här. Jag kan inte söka de jobb jag vill ha och jag hänger inte med i diskussioner när det pratas finska och ja, jag känner mig dum som en gås. Oavsett hur svårt det här språket är så inte är det omöjligt. Jag har bara inte fokuserat tillräckligt. Nu ska jag. Till sommaren ska jag tala finska – det blir inte perfekt och felfritt, det blir enkelt och säkert taffligt men prata, det ska jag. Tamejfan.

Vad gäller Tjejmaran så jämför jag lite med förra året. Då var januari en uppförsbacke efter min sjukhusvända, jag var trött och nere efter antibiotikan och det var tungt att komma igång. I år har jag heller inte sprungit, dvs inte sprungit egentligen alls – men jag har iallafall tränat kroppen mångsidigt med Crossnature. Så det måste ju gå – och jag har ett helt Team Crossnature som ska träna ihop med samma målsättning. Det blir helt toppen – eller helt huippu, som man säger såhär lite på finska 🙂

Trevlig helg hörni. Hauskaa viikkonloppua!

 

10 comments

  1. Anna, om jag kunde lära mig svenska du kan lära dig finska. Jag förstår din frustation, det var precis därför jag ville lära mig svenska. Du kan!!
    Heja heja!
    Tjejmarathon kommer att gå så bra. Du har tränat mycket din kropp!
    Trevlig helg! Kram

    1. Du är den mest målmedvetna kvinna jag känner, Conny – klart att du kunde lära dig svenska! Tack för pepp, känns som att jag trillat över på rätt sida om beslutsstrecket nu … 🙂
      kram tillbaks!

  2. Minäkin olen pystynyt oppimaan suomea, niin kyllä sinäkin pystyt siihen 🙂 On se vähän vaativaa, mutta verrattuna ruotsiin, suomi on kuitenkin suhteellisen helppo kieli. Sääntöja on, ja ne pitävät paikkansa lähes aina, ja se helpottaa paljon! Lykkyä tyköön 🙂

    1. Johanna, tack så mycket för den 🙂 Minä pidän saksan kielestä, sinä on vähemmän ”kasus”, haha. Minä laitan aina sanat väärän järjestyksen. Det här har jag då fått hjälp med av Freddy …
      suck.

  3. Vet hur d känns…enda skillnaden är att är född här. Gissa hur dum man känner sig då?! Lycka till, allt går om man vill!

  4. Yxi, kaxi…. Typ det jag kan. 😉
    Men du fixar det! Som du själv säger; även om det är svårare att lära sig när man är vuxen är det genomförbart om man bara ger sig f-n på det. Och det låter som du gjort nu! 🙂

    Kram M

  5. Anna, det här fixar du galant! Klarar du av att springa femtio kilometer så är nog finska en walk in the park! Våga, våga, våga är den enda vägen. Och sen rullar det på av bara farten. Man får säga fel. Har en kompis som jobbade som flygvärdinna på Finnair och lyckades säga i speakern inför hela planet ”Olen paholainen! (Jag är Djävulen)” när hon faktiskt bara ville säga Olen pahoillani (jag ber om ursäkt). Finska ÄR svårt, men rätt så underhållande när den sitter:)

Kommentera

