tio och fjorton kvar

Idag är det två veckor till julafton. Ingenting, alltså. Här firas med väggspackling, borrning av hål i grunden och plötsligt har vi innerväggar i tillbyggnaden! Känns väldigt konstigt att kunna gå runt i de nya rummen och kika. Ingenting blir riktigt som man föreställt sig det …

I dagens lucka finns ett tips!

Hur du klarar de flesta ”övningar med händer och fötter i marken”-tipset:

SPÄNN KROPPEN!

Vi brukar börja övningarna med att verkligen känna efter. Hur gör man när man spänner kroppen och får kontroll? Det är faktiskt inte helt lätt, men försök såhär: Ställ dig med fötterna axelbrett isär. Spänn musklerna en och en, börja med vaderna, knäna, låren, rumpan (tänk att du sätter en slant mellan skinkorna, det ska inte klirra mot golvet när du gör armhävningar …) och bålen. In med naveln mot ryggraden. Vicka in ditt bäcken så att du inte svankar. Håll axlar och armar relativt avslappnade. Sträck nu ut armarna framför kroppen och placera dem lagom brett isär, precis i höjd med axlarna.

Nu har du ett toppenläge för armhävningar, diverse plankövningar, mountainclimbers och annat bra. Håll spänningen i kroppen, placera dig själv med händer och fötter i golvet (i samma läge som jag beskrev ovan), tryck gärna hälarna bakåt lite extra och tryck knäna mot himlen.

Om du nu vill göra en armhävning så fokusera på att fortsätta spänna kroppen, tänk på dina starka ben och så vips har du gjort en armhävning utan att du egentligen tänkte på det. Armarna sköter sig själv om du tänker på att spänna de hjälpande musklerna.

6

ett helt gäng som övar på att spänna kroppen ordentligt!

Annonser

3 comments

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s