femman!

services-five

Vi som bor i Finland kan lyssna på radio och skratta åt Ted. Han sätter ihop två ord och bildar ett nytt och plötsligt får man ett helt nytt uttryckssätt. Genialiskt.

Bakom femte luckan finns sålunda, lite såhär på kvällskvisten, en del träningsrelaterade ord som kanske kan komma till användning.

  • Senaprapat. (stulet från Ted för att värma upp lite …) En naprapat som orsakar lika mycket brännande smärta i musklerna som en stark julsenap gör i gommen. ”Jag har hellre ont i gluteus medius för evigt än går tillbaka till den där klåparn till senaprapat”.
  • Springalunda. Att springa är helt uteslutet. ”- Ska du med ut på en runda? – Springalunda, du känner väl mig.”
  • Underställberg. Typiskt plagg för känd ort i Dalarna. ”Aha, ska vi dit i år, då packar jag förstås mitt underställberg.”
  • Löpskomocka. När man hamnar i pinsamma situationer under löpturen. ”Vilken jädrans löpskomocka idag alltså. Precis när jag sprang förbi kronprinsessan i Hagaparken trampade jag i en lerpöl.”
  • Strumpmuskel. Den där som hela tiden kasar längre och längre ner. ”Jag tränar och tränar men det är som förgjort. Förbannade strumpmuskel.”
  • Långkalsångest. (tack Ted.) Svår ångest inför den kalla årstiden. ”Neeeej, jag vill inte! Vi flyttar till Jemen, jag står inte ut med vintern här.”
  • Linimentalvård. När man har inbillningsont i musklerna. ”Du, Karin, du ska inte smörja in låren med mer såntdär nu – det är ju rena linimentalvården som du håller på med”.

Imorgon är det Självständighetsdag i Finland. Damen fyller 96 och det firas med stängda butiker och bal för de bättre, i år i Tammerfors. Vi andra inleder fredagen med Crossnature istället, får väl se vilket väder damen bjuder på, dagen till ära!

 

 

3 comments

  1. Haha, de där ska du skicka in till Ted så kanske du kommer dig med 🙂 Speciellt Strumpmuskel och Linimentalvård var perfekta! 😀

Kommentera

