tredje dagen

Sjukstuga här hemma – alla av manligt kön är krassliga. Jag är frisk. Knack-knack. För snart ett år sedan fick jag en rejäl släng av streptokocker och rosfeber med en veckas sjukhusvistelse, dit vill jag inte igen. Jag hjälper kroppen på traven med grönkål, broccoli, ingefära, citrusfrukter, nötter, granatäpplen och ganska mycket avocado. Som vanligt, alltså.

Tredje december och julförberedelserna fyller alla sociala flöden. Instagram gör mig nervös med alla pepparkakshus och -bak, julgranar som redan satts in och pynt här å där. Jag är van att sätta fram julpyntet på lillejulafton, tillsammans med granen … Lussekatterna bakas vid lucia och pepparkakorna veckan därpå. Men det är klart, det där bakandet kan man ju rucka lite på.

Bjuder därför på dagens tredje lucka – med doft av nybakat. De här är så sjukt goda att de bara måste testas. Inte ett dugg glutenfria eller raw-food:iga eller lowcarb eller GI – bara helt enkelt en redig småkaka som är grymmegod. Gör!!

IMG_8519

Havresnitt

  • 100 g rumsvarmt smör
  • 1 1/2 dl strösocker
  • 1/2 dl ljus sirap
  • 1 krm salt
  • 2 dl vetemjöl
  • 1 dl havregryn
  • 1/2 tsk bikarbonat (alltså inte bakpulver)

Blanda allt försiktigt (fint om havregrynen inte blir totalmosade) i en skål. Funkar fint med handen faktiskt! När det blivit en fast deg sätter du in den i kylen ca 30 min. Ta ut och dela i två delar, rulla längder och lägg dem på en bakpappersklädd plåt, dvs de två längderna ska vara lika långa som plåtens långsida. Platta till något med handen, inte mycket. Grädda i 200 grader ca 12 min. De flyter ut, blir sen lite puffiga men man ska ha is i magen och vänta tills de har sjunkit ihop och fått ganska mycket färg, då blir de knapriga när de svalnat. Ta ut, skär i bitar och låt svalna.

Räkna inte med att de räcker så länge. 🙂

 

 

3 comments

Kommentera

