att mäta

Framgång, utveckling eller förändring – man kan mäta många olika saker. För några år sen (2009?) gjorde jag en så kallad inBody mätning. Man ställer sig på en vågliknande apparat som tydligen kostar som en mindre bil, man tar tag i två handtag och så väntar man på att underverket ska gå igenom kroppen och spotta ut ett resultat.

Genom den här kroppskompositionsmätningen får man veta en hel del om kroppens status – bland annat vikt, fettvikt, muskelvikt, styrka i hö/vä överkropp respektive ben, vätskenivåer i kroppen, mängden ”visceral fat” som kan översättas med det fett som bäddar in våra viktiga organ. När jag gjorde det förra gången blev värdena okej, inget att orda om, men jag ville göra det på nytt nu eftersom jag har ändrat min motionsrutin en hel del. Från nästan enbart löpning har hösten ägnats åt en väldig massa funktionell träning via Crossnature-grupperna och jag märker att kroppen har förändrats lite.

Test idag alltså och resultatet var faktiskt glädjande. Ner i fettprocent, upp i muskelmassa. Det lönar sig att träna sina muskler fast man närmar sig tantåldern! Tydligen funkar även en ganska väl tilltagen mörk-choklad diet. Också glädjande. hehe.

 

images-3

en sånhär kan berätta ganska mycket om kroppen

 

One comment

Kommentera

