kyla

Underligt hur olika man upplever kyla. När man åker skidor ska det rätt mycket till innan man fryser. När man är inomhus känns allt under 18 grader freezing cold. När det är höst kan man gå utan jacka ganska länge innan kroppen protesterar. Och nu, när det är -6 på morgonen och andedräkten står som vitt moln runt huvet så fryser man cellerna i bitar.

Som sagt har vi det mer än kyligt inomhus just nu – 3 väggar i huset är ingen vinnare när det är minusgrader ute. Vi bor i källare och på ovanvåning och alla yllesockar används flitigt. Tack Ulle för att ni gör världens bästa inneskor. Det blir bättre, fönstren är på plats och nu ska vi bara proppa in lite isolering här och där så kanske vardagen normaliseras lite. Svårt att laga mat när fingrarna är stela av kyla. Tur att man är så jädrans förbannat positiv hela tiden. Morr, morr, morr.

När det blir kyligt är utrustningen än viktigare. För löpning gäller enkla regeln ”om jag är lite kall de första 10 minutrarna så blir det perfekt”. Crossnature är lite svårare, man byter mellan högpulsövningar och mer stillastående styrka och även om man försöker hålla tempot uppe kan man bli lite kall. Lager på lager, alltså – och gärna lite extra värme runt lår och rumpa!

Jag har beställt ett par värmande mamelucker, sk Eskimo Quads, från underbara Röjk. De HÄR kommer att värma mig i vinter, det kan jag lova. Nog så snygga att man kan ha dem utanpå löptightsen, eller vad tror du? Man syns iallafall!

chicks-eskimo-quads-pitaya

 

Annars är det förstås mössa på huvet, vantar på händerna och buff runt halsen – man klarar sig ganska bra med varma extremiteter. Från och med nu springer jag nästan bara med bra ullstrumpor i skorna, de värmer fast de blir våta.

Tipsa gärna, vilka strumpor trivs du bäst att springa med när det är kallt?

 

 

4 comments

  1. Bästa bästa eskimo quads – nu kommer du vara varm om ”dödfettet” som jag kallar det – huden och det yttersta fettlagret som är för långt ifrån muskler och därmed inte har så bra cirkluation…

  2. Alltså – rumpan är jag alltid frusen om (är det inte konstigt att man är det – där borde det ju finnas extra isolering) så detta var himla bra förslag. På fötterna har jag helst yllesockor som jag hittade på Halpa-Halli 🙂

  3. Åh, vilka fina! Jag vill också ha! Brukar springa med en liten ”fleecekjol” på vintern, värmer rumpa och lår vilket alltid behövs… men ah, ett par mamelucker. Sugen!

Kommentera

