åtta

Om en vecka sitter jag på båten. Förhoppningsvis på buffén (lite osäkert, det där – glömde nämligen boka bord, det gör folk tydligen i förväg …) och äter allt jag är sugen på och vill ha dagen före Lidingöloppet. Jag kommer att vara nervös, jag kommer att vara helt säker på att det skiter sig, jag kommer tro att jag glömt nåt och så kommer jag att drömma om tusen saker som går helt fel. Som att jag springer in till stan istället för mot Grönsta, till exempel.

En vecka kvar och inte så många löppass. Det passar mig bra, benen värker på olika vis. De senaste veckornas Crossnaturepass plus en del löpning har gjort benen lite ledsna. Värk i underben och knän, men jag hoppas och tror att det rättar till sig under veckan som kommer. Jag får helt enkelt fokusera på att springa mindre och vara mer diabolisk ledare under CN-passen i veckan. Bra plan.

Imorse njöt vi av syretung luft klockan halv åtta. Efter passet tog jag en kort vända längs havet, det regnade mjuka gardiner och doftade salt. Man blir så full av liv under de där stunderna. Allt samlas och lägger sig tillrätta inuti. Vill bara spara och minnas när luften inte längre doftar.

Glad fredag på er. Imorgon ska jag sova ut och inte träna en sekund. Däremot röja på landet och ligga på sofflocket och läsa. Ser fram emot det.

 

 

4 comments

  1. Jag har med känningar i knäet. Fan tänker jag, Lidingö om 1 vecka, ska springa 30 km. Du verkar så haj på detta, grym! Hur ska jag lägga upp nästa vecka? Denna veckan blev det 1 kort löptur, 3 st cykelturer för att röra benen och ett styrke…är så skraj att knäet inte ska palla… :-S

    1. Jag tänker såhär – det man inte tränat nu kan man inte ta igen inför loppet. Bättre att vara löpsugen på lördag, och det blir man förhoppningsvis genom att springa så lite och så vettigt som möjligt 🙂 Om knäet inte håller är det ju bara att lyssna på kroppen och kliva av. Inte mer med det. Jag har verkligen försökt bli mer relax med lopp, att inte noja så mycket och inte ta det på så stort allvar – jag lovar att det blir roligast då! Och faktiskt i regel också bäst resultat. Det är så mkt som ska klaffa, dagsform, väder, andra människor runt omkring, mage, ben, knän – egentligen är det ju ett under när man kommer igenom utan problem!
      Jag skulle gjort såhär om jag var du: vila måndag, spring 6-8 km lite långsammare än LL-fart på tisdag, vila onsdag och torsdag och spring 3 km i lite piggare fart på fredag. Inte mer. Strunta helt i styrketräningen, man vill INTE ha tunga träningsvärksben på lördag.
      Ta en massage senast tisdag om du kan. Ett yogapass om du vill. Sträck på dig, smörj knäna med voltaren och liniment. Vet inte om det hjälper men det känns iaf bra …

      lycka till på lördag och lyssna på kroppen!!

      kram
      a

    1. haha, och jag vill egentligen inte men gör det ändå 🙂 Men visst ska det bli kul på nåt vis även om jag i vanlig ordning är negativ och nervös.

Kommentera

