flytta gränser

När det är riktigt grisjobbigt så brukar jag tvinga mig själv att tänka ”det här gör nytta, det här gör att jag blir bättre”. Det är ungefär det enda som kan puffa mig att fortsätta och att inte ge upp. Det där med att ”jag blir snygg av träning” har jag gett upp – kroppen är för gammal och oformlig för det – och framförallt är det faktiskt inte alls intressant längre.

Igår var det tisdag och då är det ju Tuffa Tisdag förstås. Barn och vuxna tillsammans och igår kämpade vi! Jeez, vi var svettiga efteråt. Men alla såg glada ut och jag tror faktiskt att de flesta tycker om att flytta fram sina gränser lite. Ingen gav upp! Från noll armhävningar till TRE på en vecka. Är inte det framsteg så vet inte jag. Tekniskt riktiga, starka, spända och fina. Stolt tränare!

Det går ofta ganska snabbt framåt när man börjar träna – utmaningarna kommer när man har hållit på ett tag. De som springer vet att det är lättare att förbättra sina tider från 60 till 55 minuter på milen än från 55 till 50 – och sen blir det bara svårare. Det här är ju lite knäckande, som att ”ju mer du tränar desto mindre belöning ska du få”. Då får man hitta andra vägar för att lura huvudet. Om man kompletterar med annan träning och bygger upp kroppen så brukar det belöna sig i form av bättre tider (om man nu jagar det) men framförallt i form av en starkare och mindre skadebenägen kropp.

Om jag hade varit lite mer fokuserad så skulle jag använt följande cocktail för att så småningom kunna flytta mina gränser en bit framåt:

  • Yinyoga 2 gånger i veckan
  • Funktionell styrka 2 gånger i veckan
  • Löpning som nu, men kanske lite mer strukturerad, med fler kvalitetspass och färre slöjoggar ….

Omväxling är kul och bra för kroppen!

Därför – idag blir det yinyoga.

 

 

One comment

Kommentera

