lidingölopp och träning

Det är ju hopplöst att få vänner på besök. God mat ska ätas, goda viner ska drickas och det finns alltid en anledning att fira glada saker med champagne. Mycket trevligt och mycket farligt för träningsprogrammet. Men det positiva överväger förstås, bara att ta nya tag när vännerna åkt hem!

Jag tillhör ju dem som inte klarar av att träna dagen efter om jag så bara njutit av två glas vin till middagen. Jag är superkänslig när det kommer till alkoholens biverkningar, men jag anser verkligen inte att jag ska avstå från goda viner till god mat bara för att träningen sedan uteblir. Då får man kompensera det dagen därpå istället – det måste finnas en bra balans i livet och utan lite av allt blir det nog väldigt trist. Så tycker jag, kanske ni tycker annorlunda.

Imorse blev det alltså en riktig långrunda – eller kanske man ska kalla det kompensationsrunda? Jag åkte båt med herr M in till fastlandet, han bilade vidare till jobbet och jag lufsade ihop 15 km. Tunga, trötta andfådda första 8 km, sedan allt lättare bit för bit fram till 15. Trött och glad klämde jag ner rumpan i kajaken (man får INTE gå upp mer i vikt för då blir det noll kajakande framöver) och paddlade tillbaka till ön. Stilla vatten, tyst morgon, sjöfåglar och fiskar som slog framför fören. Paddeltag och droppljud. Vågor från båtar som kör förbi. En magisk start på dagen.

Inför Lidingöloppet krävs det ett otal långa pass, förutom riktigt bra kvalitetspass i backe. Man måste inte alls springa så långt som 30 före loppet, men om man aldrig sprungit så långt förut så kan det vara mentalt stärkande att försöka få till ett pass på kanske 26-28 km en gång före själva loppet. Det tar liksom udden av distansen på något vis, så behöver man inte fundera på om man kommer att klara sig igenom. Det funkade bra för mig första gången jag sprang iallafall.

Jag har tänkt följande långpass för helgerna som kommer. Kan hända att det blir några små justeringar, men det här är iallafall planen:

11.8 – 18 km

17.8 – 16 km

23.8 – 20 km

31.8 – 25 km

7.9 – 28 km

14.9 – 25 km

22.9 – 20 km

28.9 – Lidingöloppet!

Jag ska försöka få in några av dessa ute i Noux, där terrängen är allt annat än platt. Fokus på att få ihop kilometrar och tid, inte på att springa i någon speciell fart.

Utöver långpassen måste jag börja träna backe. Det går liksom inte annars, det här med Lidingö. Återkommer om den saken.

20130807_083429det behövs flugviftare nu när man springer

20130807_083539grusvägssommar

20130805_213052kladdkaka med blåbär och havssalt

3 comments

Kommentera

