10 dagar kvar …


Hörni. Det är TIO dagar kvar till Tjejmarathon! Tio dagar när jag ska göra följande:

a) godisavgiftas 🙂

b) hålla nervositeten i schack

c) springa några rundor

d) äta bra mat och kolla utrustningen

Tio dagar har vi också på oss att hjälpa till med insamlingen som Tjejmarathon jobbar för. Jag fick ett mail av arrangörerna som jag gärna vill citera – läs det här och bli övertygad om den skillnad som dina kronor gör. Läs mer om Ellen och Gustav HÄR:

Nu är det inte lång tid kvar till Tjejmarathon. Hoppas alla är taggade! Har ni tänkt på vilka hjältar ni är? Bara några få promille av befolkningen har ens övervägt att springa ett vanligt marathon. Och ni – ni springer ännu längre, och dessutom med syftet att avskaffa hunger och fattigdom! Det är verkligen respektingivande och beundransvärt.

I år springer vi för att avskaffa hunger och fattigdom i Bangladesh. För att vi tror på människors potential och förmåga att klara av nästan precis vad som helst. 

I Bangladesh har Hungerprojektet över 290 000 volontärer. Vi har ett växande nätverk av starka kvinnliga ledare som genomför verkliga förändringar i sina byar. Vi har hittills utbildat över hundratusen studenter som avskaffar fattigdomen och ser till att utvecklingen går framåt. Vi stärker demokratin på gräsrotsnivå, och vi lyfter flickorna som länge varit alltför diskriminerade i landet. Utvecklingen i Bangladesh går snabbt framåt, särskilt för de grupper vi arbetar med. Det ser vi när vi tittar på alla utvecklingskurvor. Och det känner man dessutom, när man fått förmånen som jag fick, att besöka landet och dess befolkning under en investerarresa, och inse vilken kraft som finns i dessa människor. I synnerhet bland kvinnorna.

Knappt två veckor kvar tills vi gör det här tillsammans. Så stötta och peppa varandra! Klappa dig själv på axeln och tänkt på vilken otrolig insats du gör! Nu kör vi, få med vänner och familj och se till så att just DIN insamling blir något du kan vara stolt över. Tack för att ni är med och kämpar för en bättre värld. Vi ses den 29 juni!

Ellen Hoas Ströman

Hungerprojektet

Jag hoppas och tror att det finns fler läsare där ute som kan tänka sig att stötta Hungerprojektet. Alla som hjälper kommer att finnas med mig när jag springer, för varje steg jag tar. Vi är redan ett litet gäng – kom med du också!!

För att enklast ge ett bidrag, gå till det HÄR inlägget och läs hur det fungerar, där finns all information!

 

20130618_123031

bra mat från Blueberry – vegetarisk wrap med fetaost och quinoa. Mer sånt!

2 comments

  1. Ska bli kul att följa er i tjejmara gänget. Blueberry mackan såg inte dum ut den heller 🙂

  2. Haha, jag är inte alls nervös den här gången, fast det kan ju bero på att jag ”kan banan” (dvs kommer i alla fall inte att springa fel som många gjorde förra året – nej hoppsan, blev du mer nervös nu…? 🙂 ) Tror kanske att jag helt enkelt förnekar in i det sista. Jag tillhör ju dem som vet att jag inte kommer att orka springa hela vägen, men det gör inte så mycket, jag ska satsa på att springa liiite mer än förra gången så blir jag lycklig. Jag sprang 15km i Ursvik igår, på den s.k. Extrembanan (som du kanske känner till, om inte, se till att få springa den när du är i stan nästa gång, den är superhärlig!) och kände mig riktigt upprymd och glad efteråt, så jag tolkar det som ett tecken på att jag är ganska redo. Det blir förmodligen superfint och härligt!

Kommentera

