fokus mat

Jag har eventuellt fått något om bakfoten. Min kropp tycks nämligen tro att Tjejmarathon kräver en väldig inlagring av mat. Iallafall om man ska gå efter hur hungrig jag verkar vara jämt. Det är förstås riktigt att man ska äta bra för att orka bra, men den här kroppen verkar just nu samla på sig lite väl mycket – som säkerligen inte underlättar för mig den 29e.

Jag fick lite råd av ultradrottningen Mia tidigare i våras. Perioden före ett ultra (hennes ultralopp har inte brukat börja på en 5a, snarare från 8 och uppåt …) så äter hon mer av bra fett (lax, makrill, avocado, nötter, kokosolja), ökar på nyttiga kolhydrater och ser till att frukt- och grönsakskontot hela tiden är väl fyllt. För min del är frukt och grönt inga problem, just den biten är det enklaste. Fet fisk måste läggas till och kolhydraterna – ja, det vore nog klokt att byta ut lösgodis mot vettigare kolhydratskällor. Mellanmål blir oftast småätande för mig som har kontoret två meter från skafferiet, inte heller så bra.

Dryga två veckor kvar nu och dags att fokusera på bra mat. Mer lax, mer avocado, oliver, nypotatis, färgglada grönsaker, bär, nötter. Låter inte som ett straff, precis! Igår lagade vi en improviserad hallonochblåbärspaj som blev något så inibängen god. Den måste du baka. MÅSTE.

  • Pajbotten gör du på 3 dl vetemjöl, 1-2 msk kokossocker eller vanligt socker och ca 100 g smör. Kavla eller kläm ut i pajform, ställ kallt i en halvtimme, pricka degen med gaffel och förgrädda i 5 min på 220 grader.
  • Lägg hallon och blåbär i botten på pajskalet så att det täcker. Strö över lite potatismjöl, några tsk räcker, det binder vätskan från bären och gör pajen lite mer proffsig …
  • Blanda en smuldeg av 1 dl kokos, 0,5 dl strösocker, 0,5 dl kokossocker, 2 msk kokosolja, 2 dl mandelmjöl och ca 50 g smält smör. Jag blandade lite som jag tyckte men det blev otroligt gott. Ska bli en smulig blandning – strö den över bären, kan hända att det blir lite över, då kan man använda det till en minipaj en annan dag.
  • Grädda pajen i 200 grader (jag hade lite för varmt som ni ser, kokosen bränner lätt vid) i ca 20 min.

20130612_195430

 

Kalkonfärsburgare med coleslaw (vitkål, grekisk yoghurt, vitlök, senap, en skvätt citron, salt) och avocado var inte heller så dumt.

20130612_183806

 

 

7 comments

  1. Detta fokus gillas! Och i helgen ska jag passa på att göra burgare av kycklingfärsen som finns i frysen. Har du kanske tips på någon bra kryddning? Tycker kyckling/ kalkonfärs brukar vara svår att få smakrik.

    1. Jag blandade färsen med 1 ägg, 1 msk riven ingefära, 1 stor näve finriven urkramad squash och så salt. Brukar blanda ner hackad koriander om jag kör asiatiskt också. Sweet chili-sås funkar fint! De blir inte så kompakta när man har squash i, tycker jag.

  2. Hej, denna kommentar har inget med detta utan följande inlägg att göra: det enda som kommer fram är att inlägget är lösenordsskyddat och att jag bör ange lösenord för att läsa det och kommentarerna?

Kommentera

