ut i terrängen

Det är snart bara en månad kvar till Tjejmarathon. Jag funderar lite på mitt träningsupplägg som just nu mest tycks bli en 7-8 kilometers mysjoggande. Funkar inte så bra som förberedelse för 53 km.

Vi har en fantastisk nationalpark nära oss. På vintern går ett radband av skidspår upp och ner för backarna. Resten av året kan man kämpa sig upp och ner för backarna till fots. För de ÄR branta. Underligt nog ännu värre utan snö, det är precis som att snön jämnar ut höjdskillnaderna lite – och utan snö är backarna täckta av löst grus som rullar under fötterna. Men vad är väl bättre än det när man ska vänja sig vid att bli trött och inte ge upp.

Jag sätter därför som mål att träna ute i Noux en gång i veckan fram till Tjejmaran. Det behöver inte vara några jättelånga rundor, bara att vänja sig vid underlag och höjdskillnader måste ju vara bra. Så tänker jag.

Igår lärde jag mig att det tydligen är skillnad på ”terränglöpning” och ”trail running”. Jaha. Terränglöpning är lite mer sandade vägar och stigar a la Lidingöloppet  medan trail running är rätt genom naturen hur som helst. Kan ju vara bra att veta så att man inte gör bort sig och säger trail när man egentligen har sprungit lite mer tillrättalagd terräng. 🙂 (får undantagsvis bli en smiley där)

Ut i terrängen, alltså!

 

 

3 comments

  1. Jag tror att det finns lika många definitioner som löpare.
    Jag tolkar ”OFF trail” som rätt genom skogen. Trail och terräng är samma sak (stigar).

    Min personligen tolkning är att grusvägar/elljusspår inte är terräng egentligen (men vet att många använder uttrycket ändå). Men som sagt, många definitioner finns det. 😉

    1. Tänkte just att man skulle konsulterat dig först! Oavsett namn så är det så himla skönt att springa i skogen, på stig eller väg eller mossa. Eller hur!

Kommentera

