i mitt kylskåp

Det spelar ingen roll att man jobbar med mat – det står lika still i huvudet ändå för det mesta. Vad ska man få i sig till lunch? Vad ska vi ha till middag?

Just nu ser det ut såhär i vår kyl. Kanske inte så värst inspirerande. Grejen är den att jag sällan handlar för att ha omifallatt – jag brukar mest köpa samma saker, sånt som jag vet går åt, alltid grönsaker och frukt (den står utanför kylen) och så blir det en hel del inspirationsinköp när det är dags för middag. Det springs mycket i butiker när man driver en matlagningsskola. Inte så bra men nödvändigt ibland för att hålla reda på.

20130507_161712

Ost, ost, halloumi, saganaki, feta, kvarg, keso, pålägg. Lite rester. Grönsaker (brukar vara proppfull, den där lådan). Idag beställdes det räkor, så det fick bli improvisation, såhär:

Räkor, finhackad salladslök, röd söt paprika i små bitar, fisksås, vitlök, chili, soja, lime. Marinera en stund. Koka jasminris, tillsätt lite kokosmjölk på slutet och koka med, släng i broccolibuketter på toppen och koka med i samma kastrull. Allt tog slut. Puts väck – yngste sonen åt tre portioner. Ibland funkar det helt otippade.

Vad gör ni när det står still på inspirationsfronten? Ska vi samla ihop våra bästa vardagstips? Det tycker jag! Kom igen, hit me bara.

 

4 comments

  1. I går hade jag planerat att laga höna i ugnen. Den var dock stelfrusen då jag tog ut den ur kylen så det blev att improvisera: ett paket bacon, en chili (barnen fick fräckt nog gammal maletköttsås ur frysen då jag hade lust att äta ngt starkt), frysärter, en halv zucchini, lite vittvin, några torkade, grovt smulade trattkantareller och en burk grädde. Serverades med spagetti. Lagom för två hungriga vuxna… Ett annat bra recept är valfria grönsaker och/eller höna, vitlök, citrongräs samt ingefära som kokas i 5 dl vätska (kokosmjölk, grädde, vatten enligt smak) och en grönsaksbuljongtärning tills hönan är klar. Sist smaksätter man med citronsaft (ungefär från en halv citron). Serveras med ris.

  2. Ofta tycker jag att de middagar som man bara plockar ihop blir de godaste. En klick keso där, ett kokt ägg, kanske en halv avokado, massor med andra grönsaker och några skivor kalkon. Sen är också tomatsoppa en favorit när det behöver gå snabbt: Tomatkross av diverse slag finns alltid hemma och sen har jag i vad som råkar finnas… morötter eller nötfärs eller en näve räkor på toppen.

    1. Tomatsoppa. Hur kunde jag glömma det?? Älskar tomatsoppa, speciellt sån som man glömt bort i nån timme på spisen. Ju mer långkokt desto bättre. Tack!!

Kommentera

