nu vill jag!

Minns du när jag pratade om vilja – hur man hittar den, hur man verkligen vet att man vill och vad man borde göra när man förlorat den? Jag har tagit det väldigt lugnt på tidsfronten den här våren, har knappt tittat på klockan när jag sprungit och jag har definitivt inte tränat några snabba intervaller. Göteborgsvarvet får vänta, lokala millopp blir nog inte av och jag sprang inte HCR – Helsingfors halvmara – trots att det nog kändes lite lockande när solen strålade i lördags.

Det har nog lönat sig, det där. Jag har börjat känna glädje igen när jag springer, lite jäklaranamma har smugit sig in. Det var underbart igår när jag flöt fram en kort stund, det har känts lättare att ge sig ut. Benen har velat springa och huvudet har varit med. Jag gav mig tid och det funkade.

Jag vill igen!

Härlig känsla. Nu ska jag vårda den, underhålla den och använda den till träningen för Tjejmarathon. Om jag orkar 33 km utan att vara helt slut så orkar jag lite till med några pauser. Jag kommer att fixa det. Jag ska ta mig igenom. Det går. Jag kan släppa skräcken för att inte leverera och jag kan lita på min kropp – för nu vill den ju. Tack, kroppen.

Kanske den till och med vill springa Tjejmilen här i stan, bara på skoj. Vi får se vad den säger framåt slutet av maj. Vore ju rätt kul, faktiskt …

Mitt råd till dig som inte hittar känslan och viljan: vänta ut den. Träna lite lagom, ta det piano, var snäll mot dig. Tids nog dyker den upp och då får man vårda den noga, den där viljan – man ska inte skrämma bort den med för häftiga målsättningar. Bygg sten för sten så blir grunden stabilare.

_MG_6555

ett av få kvalitetspass i år – 400-m intervaller i hettan, Playitas – då kände jag att det faktiskt var KUL igen! ignorera fotisättningen, finns mycket att jobba på där …

One comment

Kommentera

