testing, testing

Tredje dagen på Playitas och 5 pass rikare. Den här resan blir en riktig test, inte bara av kroppens kapacitet men även huvudets. Det är en utmaning att veta när man ska backa och tänka ”nu vilar jag” och när man ska hålla i och inte vika sig för att man känner sig lite trött. Det blir en konstruerad situation när man är på träningsläger. Normalt tränar man ju inte 3 pass om dagen i en vecka så det gäller verkligen att lyssna noga på vad kroppen säger – men trots allt inte backa bara för att man är lite lat.

Igår blev det morgonjogg som gick alldeles för fort för min smak – samma runda som när vi anlände i tisdags kväll men väldigt mycket jobbigare. Frukost på det och sen hade vi Runner´s Gym – löpstyrka och löpskolningsövningar. Låg puls men rejält jobbigt i värmen. Lunch och lite vila, där jag satte Cliniderms solskydd på prov. Eller, jag skulle gjort det om jag kommit ihåg att smörja in mig. Nu är jag lite mer färgglad än när jag kom.

Eftermiddagens pass blev överraskningsintervaller. 5 minuter korta 15-sekunders rusningar, 10 minuter oavbrutna backintervaller och sen 4×500 m i hög fart. För hög, egentligen – om jag hade besinnat mig hade jag orkat 6 stycken. När huvet är dumt får kroppen lida. Jag kände mig överraskad och trött och ganska glad efteråt, för någonstans innan vi började hade jag nog tänkt avvika i mitten eller så, eftersom det skulle bli jättejobbigt och det orkar jag ju inte med – men jag fullföljde passet.

Idag var ett långpass inplanerat. Jag anslöt till gruppen som planerade 24 km, tänkte väl att den borde gå allra långsammast. Det visade sig att vi var den enda grupp som inte stannat till en enda gång. Fail, kan man säga. Vid 9 km började jag känna av värmen – 30 grader tog ut sin rätt i ökenlandskapet – och jag började må illa. Gick och joggade därför tillbaka och slutade på 14 km. Testing, testing – en lärdom rikare.

Vilade, solade vid poolen och sen blev det en timmes vattenlöpning, galet jobbigt och galet fnissigt. Imorgon står 10 km snabbdistans och lite annat på programmet – jag har druckit mer, Resorb:at upp mig ordentligt och hoppas att jag klarar värmen bättre. Testing, testing som sagt.

20130417_112539Mia visar löpstyrkeövningar

20130417_180811Nya kjolen invigd!

20130417_134037

 

20130417_184824lunch och efterrättsbuffé – å nej, jag har inte kastat mig över den ännu – lockar inte, men glassen är god!

 

3 comments

  1. Låter härligt och jobbigt och härligt. Vattenlöpning känns faktiskt jättefånigt de första gångerna, men känslan man får i kroppen av det är inte så dum, eller hur? Det måste vara fantastiskt att få göra det i en utepool. Duktigt att träna i sådan värme. Jag är jättedålig på att orka springa då det är varmt. Drygt 20 grader och det är kört.

Kommentera

