lite roller

En vanlig vecka är det en del att hålla reda på. Pojkarnas träningar, skolarbete, matinköp, egna träningar, diverse möten – vardag, helt enkelt. När man åker iväg och lämnar vardagen bakom sig så försvinner den inte, det blir bara dubbelt jobb för den som är kvar. Jag har alltid försökt hjälpa så gott det går i förväg, laga mat och frysa in, se till att kylen är laddad iallafall för några dagar, planerat läx- och provläsningar och sånt.

Det här diskuterade jag en del med kompisarna när pojkarna var små och jag reste för mycket med jobbet. Är det ett kvinnligt drag, att vilja ta hand om även om man inte är där? Att se till att allt löper så smidigt som möjligt, för man har lite dåligt samvete när man är borta? Det går nämligen väldigt sällan på andra hållet. Ingen jag känner får hjälp med matlagning och vardagsbestyr i förväg när mannen/partnern reser iväg. Visst, man bestämmer själv att man vill underlätta och hjälpa, ingen tvingar en – men det är ändå ganska intressant att det är såhär. Eller har jag fel? Blir gärna överbevisad!

Inser att det här nog var första gången det kom ett genusperspektiv i den här bloggen. Nån gång får väl vara den första …

Fortsätter således med inköpslistan, parallellt med annat jobb.

 

 

4 comments

  1. Åh jag är likadan. Ska jag iväg så vill jag vara säker på att allt kommer att funka här hemma. Tufft med jag vill ju bara hjälpa till…::D

  2. Nej, jag drar bara, när jag ska iväg med jobbet. Helt ärligt… Så snäll är jag… Haha! Tur att jag har en sambo som sköter sig även när jag är borta. Men däremot drar han bara när han ska iväg så vi är väl lika ”dåliga” båda två, kan man säga. 😉

  3. Har nog alltid kört med samma stil som ”Rund är också en form”. Den som drar, den drar. Dessutom har vi alltid turats om också då båda är hemma. Vi har turats om att ha hämtningsdag och jobba längre dag (inte särskilt aktuellt längre med tonåringar 😉 ). Så jag kan ju inte förstå varför jag (eller P för all del, men han skulle nog aldrig ha kommit på tanken) skulle ha stått och dubbel- eller rent av trippelarbetat inför en arbetsresa för att curla för maken då jag var borta. I så fall kunde man väl åtminstone förbereda för den enas ”vara ensam med barnen”-period tillsammans (och detta gäller oberoende av om det är han eller hon som är på resa). Och så är det ju faktiskt också en möjlighet att äta litet slarvigare då den andra är borta. Ingen dör ju av att man kör litet färdigmat några dagar.
    Det är ju trevligt om man tycker att man vill hjälpa den andra, men samtidigt kan man också se det som att man litet underskattar den andras förmåga att klara situationen själv. Om den ena är litet mindre kapabel än den andra är det ju bara nyttigt för hen (yes, första gången jag använde det ordet) att få utveckla sina egna överlevnadsmetoder och lära sig. Man talar ju ofta om att den ena (oftast kvinnan) är den som vill pracka på den andra (läs mannen) sina sätt att sköta barn och hushåll.
    Jaha, det var visst dagens genustalk från min sida. 🙂 Trevlig resa förresten!

    1. Nä, visst har du helt rätt – det här är HELT mitt eget fel. Min man kan definitivt sköta allt, här underskattas inte, och vi delar alltid på vardagen på ett sätt som funkar för båda (han rensar avlopp, jag viker tvätt – vilken bra fördelning!). MEN, jag vet hur stökigt det blir när man är ensam och ska få ihop mat och sport och skjutsande och allt så därför försöker jag underlätta lite. Som sagt, hade inte behövts, bara mitt eget sätt att visa omtanke när jag är borta – i det här fallet på en nöjesresa. Det här är nåt som jag har funderat mycket på, men jag sätter det på ”jag är sånhär”-kontot. Förhoppningsvis så uppskattas det nånstans. Å jag lagade bara 2 maträtter. 🙂

      så, jag håller med dig i sak. Yep.

Kommentera

