lagom av nästan allt-dieten

Det står april i kalendern, påsken är avklarad och det är NU man ska börja ta tag i sitt liv. Säger rubrikerna. Gå ner 4 kg på 2 veckor. Platt mage fort. Såhär blir du en löpare. Smoothie-dieten. Våren kämpar för att få fäste precis som alla löpare som slängt dubbarna för tidigt. Vi blir påminda om att vi nu måste vara i en viss form och i ett visst format för att duga. Annars kan det ju varken bli riktig vår eller sommar för vem vill ha något extrakilo när det är dags för sommarens outfits?

Hur många bloggar läser du? Hur många av dem innehåller nån form av krångel kring mat? Med krångel menar jag sånt som man pysslar med fastän man inte behöver. Äter glutenfritt fast man inte är glutenintolerant. Undviker mjölkprodukter trots att man inte är allergisk mot mjölkprotein eller är laktosintolerant. Utesluter vissa livsmedel för att de inte passar in i dieten för dagen. Alltså, sånt som man gör för att man just då anser att det är bättre för kroppen, av en eller annan anledning.

Jag säger i förhand förlåt till en del av er där ute – jag läser ju era bloggar med behållning och jag tycker oftast att ni är väldigt inspirerande – men just nu börjar jag bli redigt trött på stigmatiserandet av mat. Jag vet, jag lever verkligen inte alltid som jag lär – jag har också testat lite ditt och lite datt genom åren och ja, jag har ett mycket komplicerat förhållande till socker. Det är bara det att det ju inte hjälper att utesluta! Jag blir inte lyckligare, smalare eller vackrare när jag helt skär bort sockret. Jag mår lite bättre en period och sen byggs suget upp på nytt och så måste jag mentalt förhålla mig till det, bestämma om jag ska ge efter och sen mår jag givetvis skunk när jag inte lyckas hålla emot. Plus att jag får hjärtklappning av sockerchocken.

Det börjar gå upp för mig att min kropp mår allra bäst av den enklaste dieten av alla. Den heter ”Lagom Av Nästan Allt”. Den fungerar såhär:

  • Man äter det man känner för. I en klok mängd så att kroppen mår bra.
  • Man rör på sig. Så ofta man vill, hinner och mår bra av. Gärna tillsammans med andra, gärna utomhus och allra helst tillsammans med barnen när det går.
  • Man låter kroppen bli hungrig – då lyssnar man på den och fyller på med bra energi.
  • Man ger verkligen sjutton i att prata om mat i negativa termer, speciellt inte tillsammans med barnen.
  • Man lagar mat. Så ofta man hinner och kan. Man använder rena råvaror, grönsaker, fisk, kött, ägg, bra kolhydrater, mejeriprodukter och god frukt.
  • Man försöker undvika det som faktiskt INTE är bra mat – med det menar jag McDonken, färdig pizza, godis, läsk och chips som ersättare för vanlig mat.
  • När man vill prova nytt så gör man det men man går inte ifrån principen att ÄTA FÖR ATT ORKA. En smoothie ersätter inte middagen, ens om den innehåller spirulina. Proteinpulver är ingen fullvärdig lunch.

Jag ska göra mitt allra bästa för att följa den här dieten. Den är nämligen en livsstil, för hela livet. Jag ska jobba mot mitt självförakt – det är allt annat än produktivt. De 4 extra kilon jag har nu har hamnat där av olika anledningar och om jag verkligen vill så går de att få bort med hjälp av helt vanlig mat och sunt förnuft.

Tänk på att vi är förebilder. Våra läsare tar intryck. Barn i vår omgivning ser ALLT vad vi gör – visst vill vi ge dem ett sunt förhållande till mat? Visst vill vi visa dem att mat är alldeles underbart och att om det är något man ska unna sig så är det vällagad smarrig mat av bra råvaror?

Jag orkar inte läsa om fler kändisar som lanserar kom-i-form böcker med bantningsprogram. Jag vill inte se ”gå ner 4 kg på 2 veckor” på löpsedeln. Jag skiter i det. Jag tänker äta, röra på mig och må förbannat bra på vägen. Så tänker jag. Hur tänker du?

 

 

14 comments

  1. Håller med dig fullt. Man blir inte hälsosam av att äta en sked blåbärspulver på morgonen. Men man lever inte heller ohälsosamt om man äter en kanelbulle ibland. Helheten avgör! Mångsidighet och variation är nyckelorden, gällande nästan allt i livet.

  2. Instämmer i allt du skriver här! Viktigt här i livet är ju att njuta och må bra både kroppsligt och i själen! Jag förstår faktiskt inte det där med att undvika en massa saker bara för att…Mycket träning kräver en massa mat så enkel är det! Jag kör på att äta allt, mycket, ofta och skulle aldrig komma på idén att börja undvika en massa olika saker bara för att någon kommit på att det skulle vara bra! Så djäkla dumt! Keep on Anna!

  3. Jag skriver under på alla punkter! Jag blir galen på all hysteri. Dör jag verkligen av en potatis? Vad som passar en passar inte för alla, men låt var och en hitta sin egen balans och sin egen lösning. Det som är trendigt idag är förbjudet i morgon. Och tvärtom. Minns när jag åt nötter för en herrans massa år sedan och minsann fick höra hur fett och farligt det var…Låt oss använda sunt förnuft och lyssna till kroppen! Oj nu gick jag igång. Måste dela detta inlägg, det var så himla bra Anna!

    1. Precis. Ät för att orka. Hungrig = ät. Inte hungrig = ät lite mindre.
      Det är ett ämne som lätt får en att gå i spinn. Speciellt när folk med genomslagskraft sänder felaktiga budskap, tycker jag.

  4. Fast jag gillar min smoothie diet 🙂 men helt ärligt tycker jag det är för mycket fokus på mat i almänhet. Är så trött på det att jag snart dör.

  5. Håller med helt! Jag tror att också dendär sockerångesten som många skriver om är rätt onödig. Om man inte är en hejare på att dricka läsk eller äta godis och kakor, skall man nog inte stressa så mycket pga sockret heller (och delvis är man mindre godissugen om man äter litet mer ”riktig” mat, och inte så ofta kör på portioner som är nästan bantningsportioner). Socker i onödan är förstås inte bra, men det är ju inte så att ”vanligt socker” är giftigt och alla andra sockerarter helt harmlösa (har litet roligt åt att många verkar anse att det är ok att hälla matskedsvis av honung på sin mat då man annars har sockerskräck).
    Citerar min läkarkompis: allt är ok i måttliga mängder. Stämmer ju väl överens med vad du skriver 🙂

  6. Jag förstår vad du menar och visst kan det bli hysteriskt i bland, men och andra sidan tycker jag inte att det är något fel i att utesluta produkter som man inte mår bra av, likväl som man väljer att inte göra det. Personligen får jag extrema magsmärtor och uppblåsthet av mjölkprodukter trots att jag inte fått bekräftat någon intolerans och i mitt fall fungerar det inte med lagom. Vi är alla olika och våra kroppar fungerar olika, villket vi bör respektera. Att man testar att utesluta olika produkter ur sin kost kan jag tycka är helt acceptabelt om man har en förklaring till varför och inte enbart gör det för att det är ”hett” för tillfället:) Men det är inte bara våra kroppar som är olika, utan även våra åsikter och tråkigt vore det väl annars;) Kramar

    1. Nej, som jag skrev ovan så tycker jag att att man krånglar när man väljer bort bra råvaror fastän man inte behöver – för att man tror att det inte är bra eller för att det inte är på modet. Att man mår dåligt av mjölkprodukter och därför utesluter det är inte krångel. Däremot tycker jag – och det står jag för – att om man inte har några problem med kolhydrater (intolerans, överkänslighet etc) så finns det ingen anledning att sky dem. Kolhydrater av bra kvalitet i rätt mängd är lika viktiga för en balanserad kost som proteiner, vitaminer och mineraler. Jag tror att vi har precis samma inställning här och jag har fått mycket inspiration från din blogg.

      Mitt budskap är att krånglande med mat adderar ytterligare press på de flesta av oss, press som vi inte behöver. Tänk om man bara kunde äta, njuta och vara glad – och använda den bra energin till att orka röra på oss, på olika roliga vis!

  7. Så otroligt bra skrivet! Jag skriver inte så mycket, nästan ingenting om kost på min blogg och jag krånglar heller inte till det, det skulle inte fungera med fyra barn. Jag försöker laga varierad mat med sunt förnuft och undvika alltför mycket halvfabrikat, att helt undvika det fungerar inte praktiskt. Godis och sötsaker till barnen, jadå, i en moderat dos, fredag och lördag kväll, inte annars.

    Har man specifika problem som man misstänker är relaterade till vad man äter, klart att man ska prova att utesluta det och se om det fungerar som individ. Sociala medier ger ju sedan, på gott och ont möjligheten att basunera ut till hela världen att detta är den enda sanna vägen framåt för samtliga 🙂

    Jag tycker det är tråkigt att det går en konspirationsvåg genom hela samhället just nu och kost och Livsmedelsverket är i fokus i Sverige för t ex ”LCHF-maffian” och det är ganska aggressivt tonfall i debatten vilket är beklagligt!

    1. Jag har aldrig varit konspiratoriskt lagd men efter att ha läst böckerna ”Forskningsfusket…” av docent Ralf Sundberg, ”Ideologin och pengarna bakom kostråden” av Wikholm och Litsfeldt samt Uffe Ravnskovs böcker om kolesterol (samt en hel del eget begrundande) inser jag att kostråden styrs av undermålig forskning genomförd av läkemedels- och matindustrin. Jag tillhör själv den s.k. LCHF-maffian och är en av alla som efter 18 månader med kosten aldrig mått bättre. Samtliga jag pratat med som slutat med LCHF har gjort det pga att de inte lyckats stå emot sötsuget, eller av praktiska skäl. De senare innebär att det varit svårt att planera, haft dålig fantasi samt att utbudet på bl.a lunchrestauranger är dåligt. Jag kan på rak arm inte nämna någon som provat, som inte blivit glatt överraskad av hur bra de har mått.
      Mina blodfettsvärden är förresten alldeles strålande efter 1,5 år med LCHF, trots närapå extrema mängder mättat fett.
      Nämnda böcker rekommenderar jag varmt!! Det är en mycket otäck bild av läkemedels- och matindustrin vi får oss till livs.

  8. Håller helt med dig! Krånglande mår ingen bra av. Bra mat mår alla bra av. Sen vad som är bra mat för just mig kan ju variera från vad som är bra för andra. Jag gillar verkligen inte att äta färdigrätter t ex, lagar hellre själv från grund. För att jag tycker det färdiggjorda smakar konstigt och innehåller sånt jag inte vet vad det är. Men om andra tycker det är gott så är det helt ok för mig. Oberoende av trender 🙂

  9. Jag e så ”tokig” att jag äter lämpligt av allt, sover 8h och rör på mig varje dag. Så länge jag mår bra tänker jag fortsätta. Det behövs ingen raw-food å pulver å ovanliga nötter för min maskin.

  10. Superbra skrivet! Jag gillar dock att krångla ibland – det lär mig saker om mig själv, mina vanor, rutiner och om vad jag gillar och passar att äta. En kostresa!

  11. Så KLOK du är! Jag håller helt med. Vi måste sluta TOKFOKUSERA på mat HELA TIDEN: Älta vad och vad man INTE ska äta och hur och när… man ska äta vanlig, näringsriktig mat när man är hungrig. Och njuta av att kunna lyxa till det ibland.

    och det där med att faktiskt låta sig bli lite hungrig och lyssna på kroppens signaler. Det har vi kommit ifrån tycker jag..

    Nu ska jag också leva lite mer som jag VILL leva känner jag. Tack för inspirationen!

Kommentera

