värmande

Som de senaste 11 åren sitter jag här och förbannar månaden mars i Finland. När det dyker upp krokus och barmark i andra landsändor så är vi inbäddade i arktisk vinter. Vackert men fruset. Snövallar, halkiga isgator och minus 10. Jag vill ha vår.

Värmer kropp och själ med en soppa. Försöker mota bort en annalkande förkylning. Boostar med allt jag hittar i nyttighetsväg. Prova den här, den blev god, fast bilden är ju rätt trist …

13030038

Fräs rediga mängder krossad vitlök och hackad ingefära i eko kokosolja. Lägg i strimlad paprika, skivade morötter, purjo och kanske nån annan färggrann grönsak. Häll på vatten, i med en god kycklingbuljong (eko ÄR bäst, jag har jämfört), en burk kokosmjölk, 1 msk (eller mer) grön currypaste, lite fish sauce, en gnutta salt. Limesaft och -skal. Låt puttra i ca 10 min, lägg i små broccolibuketter och koka tills de är precis lagom tuggiga. Krydda mer om du vill!

Soppan blir lite åt det syrliga hållet. Väldigt god när man har lite kraxhals.

 

 

One comment

Kommentera

