gomorronbullar

Det är inte svårt att baka. Det är bara det att man kommer på det för sent, alltid. Eftersom bröd blir godast när det får jäsa länge så krävs det nån form av planering. Idag fyller herr M år och igår kväll kom jag ihåg att sätta en deg. I morse kunde jag lägga ut den på plåten och 45 minuter senare hade vi helt underbara, lite sådär långjästsega frukostbullar till födelsedagen. Semlor, som man säger här. Konstigt land.

  • 3 g jäst
  • 300 g vatten – kallt men inte iskallt
  • 390 g vetemjöl special (eller en blandning av mjölsorter, minst 1/3 vetemjöl)
  • 9 g salt
  • solros- och pumpafrön

Blanda degen, i med fröna. Arbeta den drygt 5 minuter, den blir lite kladdig men inte kletig. Jag fick lära mig att om man tar mer mjöl så blir brödet tätare, mer finporigt – och vice versa. Täck med plastfolie och jäs i rumstemperatur eller något svalare över natten. På morgonen häller man ut degen på mjölat bakbord och viker ihop den några gånger så att degen spänns. Platta till den försiktigt. Pudra över mjöl, ser fint ut. Jäs 30-45 min och skär den sen i 9-12 delar. Lägg dem på en plåt och grädda i 240 grader, 10-15 minuter. Häpp.

IMG_7592

IMG_7594

grattis älskling på födelsedagen!

2 comments

Kommentera

