fortsätta

Man behöver inte ha en stor blogg för att bli varm i hjärtat – det räcker med att ha de bästa läsarna. Jag vet att ni är kloka, empatiska och stöttande och igår fick jag verkligen bevis på det.

Tack för att ni tar er tid att skriva. Det betyder massor. Det betyder att man får andra vinklingar på sina egna funderingar och att det som kanske verkade omöjligt och svårt kan ha en lösning. Man får distans till sina tankar och man ser att andra också brottas med liknande frågor.

Jag gav mig ut på en löprunda igår, solen försökte bryta fram och det var ljust ute. Jag bar med mig era ord, jag sökte efter känslan av glädje för att jag kunde springa. De första 5 kilometrarna kändes tunga och jobbiga, både mentalt och fysiskt, men sen lossnade det lite. Jag tog en ny väg, det kom en brant uppförsbacke. Jag kände efter och kroppen sa ”jag orkar inte”. Jag lyssnade och gick uppför – och tänkte på vad ni sagt. Jag sköt undan tankarna på att jag var lat och tänkte istället ”jag gav mig ju ut, jag gör det här för att jag vill”. När jag började springa igen kändes det ljusare inombords. När jag vände hemåt och hade 11 km under fötterna så bestämde jag mig för att jag VILLE springa 1 km till. Det blev drygt 3. Bara för att jag ville.

Det är inte lätt att formulera vad vilja är. Var kommer viljan ifrån, är den på riktigt ens egen eller är den bara ett verktyg? Är det något som kommer inifrån, som har ett eget ursprung och som leder ens handlingar mot ett mål – eller är det något som man skapar för att få hjälp att nå dit man tänkt sig? Det här måste jag fundera lite mer på.

Många klokskaper bland era kommentarer igår.

”Låt det du verkligen vill tala.”

”Dippar ska välkomnas för ur de så föds något nytt och gott.”

”Det är inte det du GÖR som definierar dig, utan den du ÄR.”

”Jag sätter ett mål till mig. Jag vet att jag kommer att lyckas! Men jag gör det bara för att visa mig själv att jag kan!”

”Misstänker att vi som snurrar runt i träningsbloggvärlden ibland tappar perspektiven. Det ÄR faktiskt ganska tufft att överhuvudtaget springa halvmarathon, Lidingöloppet, marathon, ligga i snön och göra armhävningar, med mera med mera. Vi ÄR faktiskt i bra form och orkar massor.” 

13020003

igår valde jag ”fortsätt”, för att jag ville

Kommentera

