snacka går ju

Man kan snacka sig igenom mycket. Ett löppass till exempel. Man behöver inte ens nån löpkompis, man kan konversera sig själv där man springer. Igår blev jag tvungen att ha ett riktigt allvarligt prat med mig själv, både före löpturen som riskerade att försvinna i vardagsbestyren och när jag sen väl kom ut. Elva minus, väl påpälsad. Hade en vag tanke om att det var dags att snäppa upp träningen lite och köra backpass, men kroppen ville inte riktigt som huvet. Slöjoggade mig lite varm och var plötsligt framme vid Backen. (Vi har en del Backar här.) Funderade kort och så kom jag på det – det blir Åttans Måndag framöver! Min inre röst bestämde att jag skulle köra åtta backar innan jag fick jogga hem – och åtta blev det. Det var inte roligt, det var inte lätt men alltså, vad jag mådde bra när jag kom hem!

Jag snackade mig själv uppför backarna, alla åtta. Förbi den där lyktstolpen, jag orkar hela vägen upp, lyft på fötterna, andas. Jag är stark. Orka. Upp med höften, in med rumpan. Jamen, ta i då! Bara förbi stenen där. Lite kvar till lyktstolpen. Jag är stark. Jättestark. Jag orkar. Och vet ni, jag orkade! Konstigt men sant.

Testa nästa gång det känns jobbigt. Prata dig framåt, uppåt, ditåt. Påminn dig själv om att det gör gott. Bryt ner det omöjliga tills det blir möjligt. 10 meter fram, förbi lyktstolpen, trädet, stenen. Säg till dig själv att du vill, du kan, du orkar. Påminn dig om att tröttheten kommer och går. Använd alla citat och klyschor och ordspråk du kan komma på, överös dig själv med pepp. Allt som funkar är tillåtet. Prata högt, sjung, svär (fast tyst, kanske …) Plötsligt är intervallen slut, du har nått backens krön, du är förbi lyktstolpen – och det KÄNNS SÅ BRA. För visst kunde du!!

Kom ihåg att när det känns som att du ska smälla av så har du en massa mer kvar att ge – det är bara dags att snacka dig igenom det och få det gjort.

Åttans Måndag är härmed invigd, åtta backar varje måndag. Hoppeligen lite längre, med lite bättre fart och kanske några fler ju längre våren lider. Det här är bra träning för mig!

IMG_7011

standardfrulle – naturell kvarg, krossade linfrön, granatäpple – och en fantastisk blodapelsin underst. Vitaminer, färgchock och krisp i ett.
4 comments

  1. Mentala biten är oerhört viktig! Brukar ha det i huvudet när jag sticker ut vid 06 på morgonen för att hinna med en löpning innan mannnen åker till jobbet!

  2. Hej! Tack för träningen idag! Jag kommer alltså gärna med på långpass på lördag. T.ex. 08.30 vid Kasaberget passar mig, men är öppen för andra förslag.

Kommentera

