klump i magen

Stora pojken åkte snowboard och jag tog en mycket rask promenad på 7 km i kylan, -18 kändes idag för mycket för löpning, det ska bli lite mildare imorgon och då springer jag.

Precis när vi kom hem så ringde en man i tunna kläder på dörren, sträckte fram en lapp på finska och om jag förstod den rätt så var han dövstum. Han ville sälja leksaker och lite annat som jag vid första anblicken dömde ut som smått krafs. Vi sa tack men nej tack och han gick, men jag minns att han varit här förut och plötsligt fick jag så otroligt dåligt samvete. Envetenhet ska belönas, tänkte jag och sonen och vi tog några mynt och sprang efter honom. Vad kostar det, frågade vi (jo, han förstod ju frågan …) och så tog han fram en lapp där det stod 1 st 20€, samtidigt som han plockade ut sakerna ur väskan. De var mycket finare än jag hade begripit och där står vi med bara 5€. Jag trodde liksom att priserna låg däromkring … Jag försökte vifta bort sakerna och sträckte fram pengarna, för jag ville att han skulle ha dem, men han insisterade på att sonen skulle få den där katt-skylten i trä som han pekat på och han ville inte alls ha bara pengarna.

Vi gick hemåt, med en kattskylt i handen och en jättekonstig känsla i magen. Sådär som att både han och vi förlorat, på nåt vis. Så säger sonen; mamma – nu ska vi nog inte tänka mer på det där, han förstod nog att vi ville väl. Jag hoppas det. Kattskylten lägges i utlottningslådan och kommer nog till användning nån gång.

Jag undrar om han fryser där ute i sina tunna kläder.

Om du sitter vid en dator eller telefon och läser det här så skänk en tanke – eller ännu hellre en slant – till dem som har det sämre. För vi har det så ofattbart bra. Det är nyttigt att bli påmind om det. Nästa gång han kommer köper jag två. Till det rätta priset.

13010057

kattskylt – i plastpåse

 

Kommentera

