hitta din klokskap

Man kan förlora sig helt på Pinterest och på sajter med citat och klokskaper. Man läser och nickar och försöker lägga på minnet. Det är bra. Inspiration är bra och det finns väldigt många som är bra på att få oss att stanna upp och tänka till. Jag kom bara att tänka på att alla de här citaten faktiskt måste betyda något för mottagaren – annars har de ingen långsiktig verkan. Om man inte enkelt lägger det på minnet har det inte haft så stor betydelse. Så är det bara.

Jag tycker att det kan vara till stor nytta att ha en egen klokskap. Ett alldeles eget citat som sitter som en liten påminnelse på ena axeln och kanske viskar om sig, just när du behöver bli påmind. Lägg därför lite tid på att hitta ett. Du vet när du hittar rätt – du behöver nämligen inte anstränga dig så mycket för att minnas det. Det bara hoppar dit, till axeln, och gör sig påmint. Du kanske behöver bryta upp efter en tid, skaffa en ny klokskap, ett nytt följeslagarcitat som passar till den situation du då befinner dig i. Det är ok, man får gå vidare – citaten är inte långsinta, de hoppar raskt till en annan axel för att göra lite nytta.

Just nu har jag fastnat för det här. Det får vara hos mig ett tag.

 

bild-11

 

När jag var liten väckte pappa mig ofta och sa ”välkommen till första dagen av resten av ditt liv”. Det kommer jag fortfarande ihåg och det är fortfarande bra. Fokus på det som ska hända, inte på det som har hänt. Det kan man ändå inte göra något åt.

Vilket citat är ditt? Eller letar du fortfarande? Berätta och dela med dig!

 

Kommentera

