stark på mitten

Nu ska vi prata styrka. Det är väldigt bra att vara stark, för då håller man ihop desto bättre. Strong is the new skinny och allt det där vet ni redan, men jag kan berätta att styrka i allra högsta grad är en färskvara. En månad utan träning gör inte underverk för muskulaturen. Det är bara att vackert börja om från en väldigt låg nivå. Åtminstone hoppas jag att utvecklingskurvan blir ganska brant!

Av just den anledningen fastnade jag för en av januaris otaliga utmaningar, den hos Sofy. En plankan-utmaning. Plankan kan mycket väl vara en av världens bästa övningar. Den tränar både stora och små muskler i hela kroppen men allra mest de viktiga mittenmusklerna, dvs mage och rygg, som helt enkelt bara måste vara i skick för att vi ska orka träna något annat alls. Och för att vi ska orka överhuvudtaget!

Utmaningen är enkel. Börja med att göra plankan (på tå, inte på knä) och håll ut så länge du bara kan, tills kroppen skakar och faller ihop. Håll koll på hur länge det blev. 10, 20, 50, 90 sekunder? Spelar ingen roll, utmaningen är att förbättra sig så mycket som möjligt i procent!! This I like. Jag mätte min planka igår och efter 58 sekunder hoppade hela kroppen, efter 60 föll jag ihop. Det är ledsamt mycket sämre än den 10 december, hörni …

I slutet av januari gör man samma test på nytt och så ser man hur mycket man förbättrat sig. Ja, sen krävs det ju lite plankande av olika slag däremellan för att man ska kunna bli starkare, men det tar man dag för dag.

Jag tänker bli starkare och jag börjar med mitten. Vem hänger med?

images-77

4 comments

  1. Trevlig blogg!!!
    Visst är det bra med utmaningar?! Jag testade plankan idag och jag maxade 1 min och 45 sekunder! Nu ska här tränas på plankan några ggr i veckan!
    Jag vill också bli en bättre löpare så jag hoppas att kanske plankan kan hjälpa mig lite på traven? 🙂

    Fia

    1. Hej Fia – det är absolut så att man blir en bättre löpare om man är starkare, och allt utgår från din core. Om du är stark i rygg och mage så orkar du hålla uppe kroppen när du springer, du blir inte lika trött i ryggen och du orkar således hålla ett bättre och mer ekonomiskt steg. Så planka på!! Nu ska jag träna lite, har precis promenerat 1.5 h och tänkte köra lite hemmastyrka.

Kommentera

