äta slut

Vissa dagar spretar. Som idag – när jag började med en timmes hot yoga, det första riktiga träningspasset på väldigt länge – och avslutade med att uppenbarligen göra ett seriöst försök att tömma skafferiet på godsaker. Jag lyckades inte helt, men det berodde inte på min karaktär utan på att det finns alldeles för mycket gott kvar. Låt vara att det mesta är kvarbliven mörk choklad, men det finns tyvärr väldigt mycket annat förrädiskt där. Borde veta bättre än att bjuda in godsakerna i mitt skafferi. Nu sitter jag här med en klump sött i magen, skakiga händer och ett svart samvete.

Jag försöker glömma det där och fokuserar på att jag bara behövt 1 näsduk idag, att jag inte nyst en enda gång och att jag mådde alldeles väldigt bra efter yogan. Lite darrigt och lite stelt, men det gör inget. Imorgon blir det mer av det goda – och då tänker jag inte på det som finns i skafferiet utan på motion …

Som tur är fortsätter kroppen att be om bra godsaker till middag och idag fick den omelettrulle med kantareller och rökt lax. Jag vispade 8 ägg med 1.5 dl vatten, salt och peppar och hällde smeten på ett bakplåtspapper med uppvikta kanter (använde bakplåten med högre kanter). Gräddade i 210 grader tills den stelnat. Jag täckte omeletten med skivor av rökt lax, kantareller och hackad vårlök och rullade ihop den från långsidan. Lite riven ost på toppen och gratinering i 230 grader tills osten smält. Sallad till det, med finhackat vetegräs i. Så fick alla pojkar också i sig nyttigheterna utan att märka det …

IMG_6943

One comment

Kommentera

