näring

Jag kom till sjukhuset i fredags kl 11.30. Det har gått lite drygt två dygn. Det här har serverats:

  • Fredag: Kvällsmacka. Åt halva.
  • Lördag: Frukost, lunch, fika, middag, kvällsmacka. Åt en tugga av lunchen och 1 dl soppa till middagen. Inget annat.
  • Söndag: Frukost, lunch, fika. Åt 2 msk lax. Inget annat.

Utöver det har jag ätit 1/2 liten kycklingklubba, 1 dl keso, 3 clementiner, 2 smörgåsar, några nötter och några msk russin. 30 g mörk choklad. Och druckit 2 pepsi max. Allt levererat av bekymrade pojkar hemifrån. Det säger sig självt att den näringen inte är tillräcklig. Men hur kan det komma sig att jag inte är hungrig? Jag som är ett matmonster? Det första dygnet och lite till fick jag dropp så det rann ut genom öronen, kan det ha minskat aptiten? Nu får jag tack och lov inget mer dropp men är ändå inte hungrig.

Man ska inte klaga på maten på sjukhus, det är petigt och patetiskt och det finns många som hade gett vad som helst för att få den – men face it, om maten hade varit bättre så tror jag att folk hade tillfrisknat snabbare. Tänk på dem som ligger här veckor eller månader i sträck. Hu.

Nu väntar jag på doktor Grey (man kan ju alltid hoppas, men tyvärr heter hon nog Sirppa) och håller tummarna för att jag får åka hem. Beror ju på blodvärdena, men jag mår mycket bättre, svullnaden är inte lika argsint längre och jag har ingen feber. Det bästa av allt – imorse sa sjukskötaren att min vilopuls var 48 – ”som en idrottare”. Ha!

12120081

12120087

12120072

12120068

12120088

den sista bilden är mitt eget förråd – det ovanför är sjukhusmenyn. Mums?

3 comments

  1. Skönt att höra att du mår bättre! Men jo, yäk, maten ser ju verkligen allt annat än aptitlig ut… Sköt om dig!

Kommentera

