vila och vilja

Jag har ju nämnt att träningen har känts tung den sista tiden – och att söndagens runda slutade i självömkan och hemåtjogg. När jag frågade de som vet och som är klokare än jag fick jag det entydiga svaret: VILA. Jag har inte tänkt på det där, att kroppen tydligen behöver en helvila från träningen. När jag tittar på min träning på Funbeat och Jogg.se (vad bra att jag har loggat allt där!) under 2011 och 2012 så ser jag lite förvånat att de längsta pauserna jag haft är 5 dagar – och det var två gånger, båda på grund av förkylning. Det var alltså inte planerad vila. Jag har tränat genom vår, sommar, höst och vinter, löpning och Tuffa Tisdag och styrketräning och yoga. Jag har haft problem med ischias-nerven sedan april men tränat alternativt. Det är kanske inte konstigt att träningen gått allt tyngre på sistone. Kanske man inte ska bli så förvånad när kroppen inte vill. Det är kanske bra att kroppen till slut säger ifrån genom att släppa fram några tårar.

Jag har alltså gjort som Jessica, Sofia och Sara och flera andra sagt – jag har vilat sen i söndags. Vad händer då? Jo, jag blir förstås sjuk. Igår vaknade jag med halsont. Av alla grejer – det har man väl inte haft sen man var åtta? Halsont och lite stegring (så heter det här när man har 37-nånting). Så nu vilar jag, vare sig jag vill eller ej.

Ja, det är ju det här med vilja. Vill jag vila eller är jag bara tvingad av yttre omständigheter? Huvudet förstår att vila är nödvändigt men sen tar den lilla elaka delen av hjärnan över, den som säger ”du kommer att tappa form”, ”du kommer att gå upp i vikt”, ”du är bara LAT” och ”gud så du är kass, ingen annan vilar ju”. Mitt rationella, kloka och balanserade jag VILL vila. Mitt självkritiska, negativa och icke verklighetsförankrade jag vill verkligen INTE vila. Nu när jag identifierat det så tänker jag göra såhär:

Jag VILAR – och under tiden tänker jag ägna tid åt att göda de positiva sidorna så att de negativa inte får livsrum. För varför ska de få ta plats? De gör ju inte att jag mår bättre. Jag ska göra som en klok kvinna sa, jag ska belöna mig själv för varje dag jag vilar – och jag ska njuta av det. Det blir minst en vecka, nästa gång jag tränar blir avslutningen på Tuffa Tisdag. Då hoppas jag att jag känner glädje inför träningen igen – och om jag inte gör det så vilar jag lite till.

Låter det som en plan? Hur gör ni med träningsvila – är ni lika dåliga som jag på det här? Hoppas ni svarar nej.

 

131220111284bra belöning när man vilar

5 comments

  1. Stort krya på dig! Bra att lyssna på kroppen- ett måste för att hålla i längden absolut! Vila är viktigt, men framförallt att man lyssnar på sin egen kropp och gör det som känns bäst för just dig! Hoppas du snabbt får lusten och orken till löpningen tillbaka Anna! Kram kram

  2. Hej! Jättefin blogg!
    Jag har sprungit mycket och när jag tränade långdistans var jag urdålig på att vila. Det kan jag ångra lite idag för jag tror jag i det långa loppet hade blivit en bättre och snabbare löpare om jag tagit mig tid att vila mer. Jag var nästan alltid trött. Nu har jag en liten bebis och tycker det är lättare att ta mig tid att vila om inte annat för att familjen kräver det 🙂

  3. Jag är dålig på att vila längre perioder. Men däremot är det ganska många vilodagar utspritt över året. Jag tränar sällan två dagar i rad. Utan försöker lägga mina 3-4 pass/vecka med en vilodag emellan.
    Men visst har jag hört att längre uppehåll är bra, och DET är jag dålig på… 😛

  4. jag är usel på att vila flera dagar efter varann. i stället kör jag med ”planerad” vila, med vilodagar eller ”återhämtande” dagar (det låter bättre så) i veckan. då orkar jag igen 🙂
    förstår den där elaka sidan som bannar en när man vilar. ”alla andra tränar ju”, och speciellt dålig känner jag mig när jag läser andras bloggar om vad andra har presterat den dag jag har slöat på soffan.
    proffsidrottare har med jämna mellanrum längre träningsfria perioder. det bygger upp, tro det eller ej. så du kan ju känna dej proffsig i stälelt för lat 🙂 krya på dej!

Kommentera

