julmüsli

Timmarna rann genom fingrarna igår och jag kom aldrig iväg på den självständiga löprundan. Istället lagades det fisksoppa och filodegsknyten och inlagda citrusfrukter och tiden bara försvann. Jag försökte ta igen det idag med en joggingtur i snön. Efter 100 meter märkte jag att det verkligen inte var min dag, jag var lätt illamående och ingenting stämde. Släpade mig runt, joggandes och gåendes, 8.5 km. Inte en av mina bästa ögonblick som motionär, kan jag säga. Kom hem riktigt less och sitter nu och funderar på varför allting känns så tungt just nu. Löpningen går allt sämre och humöret är liksom inte riktigt där det borde vara. Jag fick iallafall dagsljus, snö i håret och frisk luft – alltid nåt.

För att pigga upp er bjuder jag på ett recept på julmüsli. Enkelt, utan konstigheter och väldigt gott. Gör meddetsamma och använd till helgfrukosten!

6 dl rågflingor
6 dl havreflingor
1.5 dl solroskärnor
1.5 dl pumpakärnor

2 dl hackade nötter (mandel, valnötter, hasselnötter)
2 msk farinsocker
2 msk kanel
1 tsk mald nejlika
1 tsk mald kardemumma
1 tsk mald ingefära
1 dl ekologisk rapsolja

Blanda allt försiktigt i en stor bunke. Bred ut i en långpanna (på bakplåtspapper) och rosta i ugn på 150 grader, ca 30 minuter. Rör om ungefär 3 gånger under tiden så att müslin blir jämnt rostad. Man kan blanda ner russin eller annan torkad frukt när müslin är färdigrostad. Förvara i burk med lock.
Gott till morgonfilen eller som mellanmål tillsammans med turkisk yoghurt.

IMG_6681
3 comments

  1. Åh, vad gott det låter! Ska göra 🙂
    Om det känns trögt med träning brukar jag ta en vecka helt off. Gör högst promenader om jag känner för det men ingen styrka eller jogging. Funkar för mig. Hoppas du känner dig piggare snart.

  2. Precis sådan müsli brukar jag göra, men inte med sådana kryddor! Vad kul, detta ska jag genast prova! Jag brukar också ha 1 dl kokosflingor i min och i stället för olja har jag vatten eller äppeljuice. Jag brukar också ha i russin, gojibär eller dadlar. Det kan du prova nästa gång! Trevlig helg!

Kommentera

