pepparkaksbollar

Jag har sagt – och jag säger det igen: om man bakar ska det vara äkta vara. Jag äter så lite kakor så jag vill inte kompromissa med smaken. (Fyller på med godis istället som ni väl vet vid det här laget.) Men, vissa smaker är så goda att man vill komma åt dem även i annat än kakor. Pepparkakssmak, till exempel. Det är nog inprogrammerat i nordbor att vi blir sugna på den kryddkombon i slutet av november – och att vi i januari inte vill veta av den.

Jag kan förstås äta ett gäng pepparkakor om dan men det vore kanske mindre bra, så jag experimenterade fram den perfekta, nyttiga pepparkaksbollen istället! Världens enklaste recept, med enbart naturliga råvaror. Ni MÅSTE prova. Till och med pojkarna tyckte om dem.

Mixa 12 torkade, kärnfria dadlar (skurna i mindre bitar) – jag lät mina ligga en liten stund i blöt eftersom de hade torkat lite för mycket – med 1.5 dl mandelmjöl. Hiva i 1 msk kokosolja, 2 tsk kanel, 0.5 tsk mald nejlika, 0.5 tsk kardemumma, 1 knapp tsk malen ingefära och en nypa malda pomeransskal (kan uteslutas om du inte har hemma). Man kan ta mer nejlika men kryddorna utvecklas efter en tid i kylen och det kan lätt bli för starkt. Degen ska bli lätt att rulla till bollar, om den är för lös tillsätter du mandelmjöl, om den är för smulig tillsätter du lite kokosolja. Det blir ca 12 bollar. Frys in styckevis eller förvara i kylen – enda risken är att de försvinner spårlöst i en väldig fart …

IMG_6572

pepparkaksbollar extra allt

8 comments

  1. Lät som en verkligt bra ide´ 🙂 Ska testa och se om mina pojkar skulle tycka om dem, men garanterat eftersom de älskar pepparkakor 🙂

  2. Men smarr vad gott. Här används också pepparkakskrydda flitigt, är dock så bekväm att jag använder de färdiga blandningarna och hamstrar på mig några påsar extra under december, för jag tycker om pepparkakssmaken även i maj 🙂

  3. Ska testas, jag älskar pepparkakskryddor och överkryddar allt med det hela december. I januari vill jag inte ens känna doften av denna krydda:)

Kommentera

