underhålla

Visst kan man likna sin kropp vid en evighetsmaskin, men även den bästa och mest effektiva maskin kräver underhåll och omvårdnad. Det blir ganska tydligt när man drabbas av skador. De kommer alltid lika oväntat och de är alltid lika ovälkomna. Oftast händer det när man är inne i en bra flow, utvecklingen går framåt, man har varit duktig och tränat på bra, allt känns prima och så poff. Ont i knäet. Ont i underbenet. Ont i ryggen. Jag vet hur det känns, jag har tjatat om min skada sen i april och det var först efter sommaren som det konstaterades att det är ischias. Förvisso falsk sådan men det gör ändå ont. Medicinen heter tålamod och inte-slarva-med-rehab.

Oftast kommer skadorna när man inte har tagit väl hand om kroppen – för träningen i sig sliter och ställer krav, muskler förändras, senor och leder tar stryk när man tränar monotont. Man skadar sig lättare när man slarvat med underhållet. Funktionell styrketräning anser jag hör till underhåll, såväl yoga och pilates. Fantastisk och nödvändig träning, framförallt för löpare. Men man borde också unna sig riktigt bra idrottsmassage med jämna mellanrum. Om man tycker att det är dyrt så kan man tänka på hur dyrt det är att gå till fysioterapeuter, naprapater, osteopater och idrottsläkare. Många sådana besök skulle kunna undvikas om man bara var bättre på att underhålla musklerna med hjälp av bra massage.

Jag har hittat min massör. Hon heter Jessica och hon är grym. Det vet jag, för jag har provat många genom åren. Det är ontskönt när man är där och dagen efter känns det som att man körts över med nåt tungt med dubbdäck, men det hjälper. Musklerna slappnar av, de protesterar men de ger med sig. Jessica jobbar på Suomen Urheilufysio (Finlands idrottsfysio ungefär) som har flera fantastiska naprapater och osteopater. Gå dit om du har ont och gå definitivt till Jessica för underhållsmassage – det lönar sig!

 

One comment

Kommentera

